Abstract:
هدف از این مقاله بررسی رابطه مولفههای ویژگیهای روانشناختی با کارآفرینی میباشد.در این پژوهش نمونه مورد نظر از بین دانشجویان کارشناسی ارشد(ورودی 1385)رشتههای علوم رفتاری دانشگاه تهران انتخاب شده است.حجم جامعه مورد تحقیق 869 نفر میباشد که براساس فرمول نمونهگیری طبقهای متناسب،167 نفر به عنوان نمونه معرف در نظر گرفته شده است.ابزار جمعآوری اطلاعات محقق ساخته است.روش آماری مورد استفاده در این مقاله رگرسیون چندگانه میباشد که سهم هریک از مولفههای روانشناختی را در پیشبینی کارآفرینی مشخص میکند.نتیجه به دست آمده نشان میدهد که بین هریک از مولفههای ویژگیهای روانشناختی و کارآفرینی رابطه وجود دارد و از طریق آن میتوان کارآفرینی را پیشبینی کرد.
Machine summary:
"در این پژوهش نمونه مورد نظر از بین دانشجویان کارشناسی ارشد(ورودی 1385)رشتههای علوم رفتاری دانشگاه تهران انتخاب شده است.
روش آماری مورد استفاده در این مقاله رگرسیون چندگانه میباشد که سهم هریک از مولفههای روانشناختی را در پیشبینی کارآفرینی مشخص میکند.
روش تحقیق باتوجه به اینکه مقاله موجود به توصیف شرایط موجود میپردازد،پس از نوع تحقیقات توصیفی است و نظر به اینکه این مقاله به بررسی رابطه مولفههای ویژگیهای روانشناختی دانشجویان کارشناسی ارشد با کارآفرینی آنها میپردازد،لذا پژوهش از نوع همبستگی است(هومن،1381:251).
جامعه آماری مورد مطالعه در این مقاله،شامل کلیه دانشجویانی است که در رشتههای علوم رفتاری در مقطع کارشناسی ارشد در سال 1385 ثبتنام نمودهاند.
(1)- strata جدول(1)متغیرهای وارد شده در مدل (به تصویر صفحه مراجعه شود) متغیرهای وارد شده در مدل به روش اینتر عبارتند از:خلاقیت،استقلالطلبی،مخاطرهجویی،جایگاه کنترل،تحمل ابهام نیاز به توفیق که نشان میدهد بین هریک از مولفهها با کارآفرینی رابطه وجود دارد.
جدول(2)مدل خلاصه شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول(2)رابطه بین مولفههای ویژگیهای روانشناختی و کارآفرینی 81/0 میباشد،یعنی 66/0 از تغییرات کارآفرینی توسط مولفههای ویژگیهای روانشناختی قابل تبیین میباشد و باتوجه به مقدار سطح معنیدار که کمتر از 001/0 میباشد این رابطه معنیدار است.
جدول(4)ضرایب متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول(4)نیاز به توفیق 63 درصد،استقلالطلبی 30 درصد،جایگاه کنترل 14 درصد،خلاقیت 13 درصد،تحمل ابهام 13 درصد و مخاطرهجویی 12 درصد از تغییرات واریانس کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای علوم رفتاری دانشگاه تهران را تبیین میکند.
بررسی آگاهی از کارآفرینی در بین دانشجویان کارشناسی رشتههای روانشناسی و علوم تربیتی در سال تحصیلی 85-84 و طراحی الگوی برنامه آموزشی."