چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پایبندی دینی(بعد اعتقادی، عاطفی، مناسکی، پیامدی) دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان بوده است. روش: روش تحقیق، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان در سال تحصیلی 90-89 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 357 نفر تعیین شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد گلاک و استارک(1965) و سراج زاده(1378) استفاده شد. یافته ها: میزان تقید دانشجویان دانشگاه آزاد تاکستان به دین در ابعاد اعتقادی و عاطفی، بالاتر از سطح متوسط و در بعد پیامدی و مناسکی، پایین تر از سطح متوسط است. بین پایبندی دینی و جنسیت، تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان تقید دانشجویان در بعد مناسکی، تفاوت معناداری مشاهده شد؛ بدین معنا که دانشجویان با پایگاه اجتماعی- اقتصادی متوسط و ضعیف، پایبندی دینی قوی تری نسبت به دانشجویان دارای پایگاه اجتماعی- اقتصادی قوی داشتند. نتیجه گیری: دانشجویان در بعد پیامدی و مناسکی ضعیف بودند. بنابر این، مسئولان باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند. در این باره لازم است که مسئولان فرهنگی با توجه به علایق جوانان، از ابزارها و رسانه های جدید و مورد علاقه جوانان بیشتر استفاده کنند
خلاصه ماشینی:
یافته ها: میزان تقید دانشجویان دانشگاه آزاد تاکستان به دین در ابعاد اعتقادی و عاطفی، بالاتر از سطح متوسط و در بعد پیامدی و مناسکی، پایین تر از سطح متوسط است .
تقید دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان در بعد اعتقادی یا باورهای دینی چگونه است ؟ ٢.
در نتیجه ؛ یزان تقید دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان به دین در بعد اعتقادی بالاتر از سطح متوسط است .
در نتیجه ، میزان تقید دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان به دین در بعد عاطفی بالاتر از سطح متوسط است .
لذا میزان تقید دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان به دین در بعد پیامدی ضعیف است .
لذا میزان تقید دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان به دین در بعد مناسکی ضعیف است .
= α در جدول ٧، نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره در رابطه با میزان پایبندی دینی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان در ابعاد اعتقادی، تجربی، پیامدی و مناسکی آمده است .
همانطور که مشاهده میشود، اثر پایگاه اجتماعی- اقتصادی در میزان تقید دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد تاکستان در بعد مناسکی معنادار و در سایر ابعاد دینداری و همچنین نمرة کل آن معنادار نشده است .
به عبارت دیگر؛ بین دیدگاه دانشجویان بر حسب پایگاه اجتماعی- اقتصادی، در میزان تقید به دین در بعد مناسکی، تفاوت معناداری دارد و در سایر ابعاد دینداری و همچنین نمرة کل ، دیدگاه آنها در سطح یکسانی است .