چکیده:
روایت نبوی«اقضاکم علی»،دست کم در نگاه عده ای از سلفی ها،مثل ابن تیمیه، سند ا محل اشکال است. این عده در باره متن آن نیز نکاتی گفته اند؛ از جمله معتقدند به فرض استناد به این حدیث، چون دایره قضاوت از علم به حلال و حرام تنگ تر حتی بر معاذ هم تفوق ندارد، چه رسد به بالاتر از او. در مقاله ثابت است، علی می شود که منمون این روایت با برخی آیاو و بسیاری از روایات و، تایید شده و از این طریق، ضعف سندی آن جبران و بلکه این روایت به عنوان ر وایتی که منمون آن متواتر است، مطرح می شود. اشکال امثال ابن تیمیه در خصوص متن و محتوا نیز پاسخ داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"شهرت مضمون روایت اقضاکم علی در بین روات و اصحاب و علما اگر نظر ابنتیمیه را درباره حدیث «اقضاکم علی» بپذیریم که عین الفاظ این حدیث در صحاح سته و مسندهای مشهور نقل نشده، باز هم میبینیم که مضمون آن، در همه یا بسیاری از کتابهای قدیم و جدید اهل سنت در موضوع روایت، فقه، تفسیر، کلام و غیر آن ذکر شده است.
اقضابودن امام علی( بین روات، صحابه، تابعین، علما و حتی معاصران مشهور است؛ و آنها روایت «اقضاکم علی» یا مضمون آن را در قالب «اقضانا علی»، «اقضاهم علی»، «اقضی امتی»، «اقضی اهل مدینه» و نظیر آن به نقل از رسول خدا( یا برخی از صحابه در کتب خود مطرح کردهاند و برخی بدون استناد به پیامبر( ابن تیمیه، احمد ابن عبد الحلیم، الفتاوی الکبری، ج4، ص437 و 438.
2 یعنی متواتر است، حتی اگر درباره آن یک خبر معتبر هم وجود نداشته باشد؛ و از آنجایی که قرآن مجید و روایات نبوی و گزارشها و توصیفات صحابه و تابعین و علما همگی بر جایگاه علمی بیبدیل علی( صحه میگذارد و تصویری از ایشان به دست میدهد که درباره احدی داده نشده، یقین پیدا میکنیم که آن عجلی و مدائنی از کمیل به عنوان ثقه، یکی از رؤسای شیعه، و یکی از عباد اهل کوفه یاد کردهاند (ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تهذیب التهذیب، ج8، ص402)."