چکیده:
نیایش (Prayer) موضوع اصلی در آثار ترزا به ویژه کتاب زندگی نامه خودنوشت است. ترزا نیایش را به معانی متعددی به کار برده، و برای هر یک از انواع و اصناف آن مصادیقی را در آثارش ذکر کرده است: مناجات (گزارش از وضع خود)، دعا (درخواست از خدا برای حرکت از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب) و نماز (انجام مناجات یا دعا در جا و زمان ویژه). ترزا برای بیان مقصود خود از نیایش، تمثیلی ارائه می کند: آبیاری باغ ممکن است به چهار طریق صورت پذیرد: 1. آبیاری با بهره گیری از قدرت بازوان و کشیدن آب از چاه; 2. آبیاری با بهره گیری از چرخ چاه; 3. آبیاری با استفاده از جویباری که در باغ جاری است; 4. آبیاری با بهره گیری از بارش باران.
خلاصه ماشینی:
"در این مرحله ـ بر خلاف نیایش های دوم، سوم و چهارم که قوه فاهمه از عمل باز می ایستد ـ قوه فاهمه همچنان فعال است و سالک نباید کاری کند که این قوه از کار بیفتد و در جهل و نادانی به سر برد; بلکه باید از آن بهره مندی لازم را داشته باشد; مگر آن که خدا خود آن را از عمل ساقط کند، که قطعا به جای آن تفضل بهتری عطا خواهد کرد.
البته، پابه پای دریافت تفضلات الهی، تواضع سالک نیز افزایش یافته و عمیق تر شده است; زیرا نتیجه آن را کاملا احساس کرده و آشکارا دانسته است که تلاش های خود او، در رسیدن به این مقام تأثیر زیادی نداشته است; بلکه این لطف و عنایت خدا بوده است که باعث شده که او از چنین مواهبی برخوردار شود (Loc. cit).
ترزا در بیان شعف ناشی از وصال متعارف که در نیایش سکوت تحقق می یابد از یک سو نیایشگر او را در حالت وجد و شعف زایدالوصفی معرفی می کند، اما از سوی دیگر بر این باور است که تنها توصیفی اجمالی از این شعف می توان به دست داد; ضمن این که معتقد است پرداختن به بیان یا درک شادمانی و شعف باعث از بین رفتن وصال معمولی خواهد شد (Teresa, op.
در این نیایش قوای نفسانی از کار افتاده اند و فاهمه چیزی را درک نمی کند اما، در عوض، ابعاد وجودی دیگر در شعف کامل به سر می برند و نسبت به این سرور و شادمانی نیز آگاهی کافی دارند ولی منشأ آن را نمی دانند یعنی قدرت تحلیل آن را از دست داده اند و در عین حال، شیرینی وصال را کاملا درک می کنند."