خلاصه ماشینی:
"کافی است که بگویم، شاخه مهایانه آیین بودا پس از بحثی نسبتا زیاد آشکارا مهر تأیید بر مفهوم بوداسرشتی زد، که بنابر آن، همه انسان ها سرانجام می توانند به روشن شدگی ره برند و بدین سان اکنون آنان را باید بودایان جنینی دانست، که تخم یا جنین بوداگی را در خود دارند (مفهوم بوداسرشتی بیش از این اهمیت دارد، اما به خاطر بحث انگیزی بسیار آن پیشنهاد می کنم بحث را به این بخش از این مفهوم محدود کنیم).
فعالیت همه این افراد در قلمرو برنامه حقوق بشر جای می گیرد، چنان که مقدمه نخست توجیه می کند (هر انسانی استعداد بوداگی دارد و از این رو صاحب ارزش عظیم و احتمالا مطلق است و با او باید چنین رفتار کرد) آنها برای آزادی دینی، جامعه باز سیاسی، کمترین حد عدالت اقتصادی، کرامت انسان، تساوی انسان، و مانند آن فعالیت می کنند.
در اینجا دیدگاهی که به کرات در سنت بودایی آمده، یعنی این که شخص پیش از آن که برای سعادت دیگری عمل کند نخست باید خود را از توهم خود آزاد کند، یا صریحا انکار شود یا ندیده گرفته شود، و بر جای آن این نظرگاه نشسته که بوداگی چیزی نیست که فرد آن را بعدها، در پایان راه دراز بیابد، بلکه در عوض آن را اکنون، در همین لحظه تا آنجا که می تواند نمایان می سازد و در چنین کاری فردی که برای بودا شدن در مجاهده است بودا را واقعیت می بخشد (به عبارت دیگر، راه و هدف فرومی ریزند)."