چکیده:
تاریخ، آینهای روشن برای دریافت برخی حقایق است و در علم رجال و تراجم نیز بسیار کاربرد دارد. بدون تکیه و استناد به تاریخ نمیتوان ترجمة افراد را آنگونه که هست به دست آورد. در این مقاله به بررسی برخی از افرادی ـ به اشتباه ـ که ادعا شده است در شمار شهیدان کربلا میباشند، پرداخته و در پایان به این نتیجه میرسیم که برخی از کتب رجالی، دشمن امام حسین یا اهلبیت( را در شمار شهدای کربلا آوردهاند از اینرو، باید یک بازنگری جامع و دقیق دربارة تاریخ معصومان( و بهطور ویژه دربارة داستان کربلا انجام پذیرد.
خلاصه ماشینی:
"388 آیتالله نمازی نیز مینویسند: عقبةبنسمعان مولی رباب امروالقیس، از اصحاب امام حسین بود و همانگونه که سید نامش را در زیارت رجبیه و نیمه شعبان ذکر کرده است، به همراه امام حسین به شهادت رسید علامه مامقانی ضمن تصریح بر اسارت وی و عدم به شهادت رسیدن ایشان، دچار شک و ابهام شده و مینویسند: شیخ طوسی در رجال خود وی را از جمله انصار امام حسین ذکر کرده است؛ طبری و دیگر مورخانی که واقعة کربلا را بیان کردهاند نیز این مطلب را ذکر و از آنچه بیان کردهاند به دست میآید، وی عبد رباب زوجة امام حسین بود و از اسبها نگهداری میکرد؛ پس هنگامی که امام حسین به شهادت رسید، عقبه سوار بر اسب شده و فرار کرد؛ اهل کوفه او را اسیر کردند، و گمان کردند که عقبةبنسمعان غلام رباب، دختر امرو القیس کلبیه، زوجه امام حسین میباشد.
412 محقق تستری مینویسد: ابوالحتوف در [ترجمه] برادرش سعدبن حارث انصاری گذشت، که هر دو از شهدای کربلا میباشند؛ اما در آنجا متذکر شدم که این کلام مستند ندارد و قابل اعتماد نمیباشد 413 راجع به مطالب ذکر شده باید گفت: آنچه در مورد شمارش او جزء یاران امام حسین ذکر شده نادرست و برخلاف گزارش معتبر تاریخ میباشد و در اینجا توجه به چند نکته لازم است؛ نکته اول: در کتب رجالی و دیگر کتب، نام پدر سعد، حرث ذکر شدهاستو این بر خلاف گزارش کتاب تسمیة من قتل مع الحسین تألیف فضیلبنزبیر میباشد که منبعی متقدم و مربوط به قرن دوم میباشد که در اینکتاب نامش سعدبن حارث ذکر شده است، نه سعدبن حرث!"