چکیده:
هارتموت بوخنر با همکاری شاگردان ژاپنی هیدگر،به مناسبت صدمین سال تولد مارتنی هیدگر کتاب«ژاپن و هیدگر»را منتشر کرده است.مهمترین خصوصیت کتاب آن است که دورهای پرنشاط و پرثمر در حیات فکری یک ملت را معرفی میکند.خواننده ضمن آشنایی با فلسفه جدید ژاپن و نسبت آن با هیدگر با مسائلی اساسی در تفکر معاصر آشنا میشود.اساس این مقاله سیری در کتاب فوق میباشد که ناظر به نسبت وثیق فلسفه با سایر شئون حیات یک ملت است.جامعه معاصر ژاپنی دلیلی قاطع بر وجود نسبت بین وضع تفکر فلسفی و علم و تکنولوژی و سیاست و اقتصاد و سایر شئون اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
فلسفه جديد ژاپن و نسبت آن با هيدگر دكتر على اصغر مصلح (گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايى چكيده هارتموت بوخنر با همكارى شاگردان ژاپنى هيدگر،به مناسبت صدمين سال تولد مارتنى هيدگر كتاب«ژاپن و هيدگر»را منتشر كرده است.
نيشيدا كه استاد دانشگاه كيوتو است در سال 1922 م دو دانشجوى مورد علاقه خود را به آلمان اعزام مىكند:هاجيمه تانابه (Hajime Tanabe) (1962-1885)كيوشى ميكى Kiyoshi ) Miki (1945-1897)هر دو ابتدا به هايدلبرگ مىروند.
تانابه به فرايبورگ مىرود و از همان ابتدا با هوسرل و هيدگر مراوده دارد و هيدگر در جلسه جشن هشتادمين سال تولدش به نيكى از وى ياد مىكند و مىگويد او از ابتدا جهت فكر پديدارشناسى را فهميده بود و به نحوه مرگ او كه بنا به سنت برخى حكماى بودايى به جنگل مىروند تا در تنهايى بميرند اشاره مىكند.
4 شوتسر كوكى(1942-1888)و تتسور واتسوجى(1960-1889)دو متفكر ژاپنى ديگر هستند كه پس از مدتى به حوزه فرايبورگ مىپيوندند و در آينده نقش مهمى در تفسير هيدگر و فلسفه جديد ژاپن ايفا مىكنند.
» اهاشى مىگويد: اين اولين مقاله درباره جهتگيرى هيدگر است كه قبل از انتشار"وجود و زمان"در ژاپن منتشر شده است.
وى در سال 1915 در ژاپن مقالهاى با عنوان علوم طبيعى جديد نوشته است و در آن مقاله خود چنين برداشتى داشته است و وقتى به هيدگر مىرسد او را هم در جهت همين دريافت مىبيند.
اهاشى از سال 1922 تا 1935 را دوره طرح هيدگر متقدم در ژاپن معرفى مىكند و اين دوره را دورهاى پرنشاط و خلاق در فلسفۀ جديد ژاپنى مىداند.