چکیده:
در این مقاله،ابتدا جایگاه و برخی از استراتژیهای تحقیق کیفی همراه با ویژگیهای یک محقق کیفی بررسی میشوند.نحوه ارزیابی معیارهای کیفیت تحقیق،از موضوعات بحثبرانگیز در حوزه تحقیق کیفی است.ازاینرو،در ادامه دیدگاههای موجود و معیارهای ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.کاربران روشهای کیفی با آگاهی از معیارهای ارزیابی کیفیت تحقیق کیفی،در دفاع از یافتههای خود میتوانند بهتر عمل کنند و با استناد به استراتژیهای بهبود کیفیت ارائهشده،فرایند تحقیق خود را برای تحقق یافتههای معتبرتر،تنظیم نمایند.
This paper attempts to clarify the domain of qualitative research. To this end، the paper delineates the paradigmatic underpinning of qualitative and quantitative research، explores the characteristics of the qualitative researcher and introduces some of the strategies of qualitative research. Quality in qualitative research has been the subject of considerable debate and there are differing views on the issue. This paper reviews two broad perspectives to quality in qualitative research and their respective quality criteria.
خلاصه ماشینی:
"(Morse,1997,p-1) در این مقاله کوشش میشود جایگاه تحقیق کیفی،خصوصیات محقق کیفی و برخی از استراتژیهای تحقیق کیفی بررسی شوند و معیارهای ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
304) تحقیق کیفی با اذعان به تقریبا ناممکن بودن نشان دادن واقعیات اجتماعی پیچیده تنها با مجموعهای از دادهها،در پی -------------- (1) Social Sciences (2) Humanities (3) Greater Scheme of Things (4) Holistic Exploration and Description درک این پیچیدگی با تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها از منابع مختلف است.
در اینجا اعتقاد به این است که ارائه معیارهای قابل ارزیابی اما متفاوتی برای ارزیابی کیفیت تحقیق کیفی لازماند .
57) با نقل قول از Lincoln Guba(1985) بیان میکند،ایده قابلیت اعتماد ساده و به معنی این است که"یک محقق چگونه میتواند مخاطبان خود را متقاعد سازد که یافتههای تحقیق ارزش توجه کردن به آنها را دارد (یعنی،قابل دفاع است)".
در این دیدگاه میتوان منظرهای گوناگون حاصل از فرایندهای متفاوت تحقیق را باهم و مطابق معیارهای مشترک کیفیت هم برای تحقیق کیفی و هم کمی(به ویژه دوایی و مرتبط بودن3)ارزیابی نمود.
اگر بهترین مطالعه کیفی با معیار پایایی مورد بحث قرار گیرد شاید نتیجه این باشد که:قابل قبول نیست!توصیف کامل تمام فرایند،همذهنی شرطی، -------------- (1) Reliability (2) Experimental-Psychological (3) Repetitive Correctness (4) Unconditional Intersubjectivity (5)از مفهوم همذهنی به عنوان مفهومی جدا از مفهوم عینی (Objective) و ذهنی(یا قضاوتی) (Subjective) استفاده میشود.
آگاهی از دامنه نظرات و معیارهای موجود برای ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی میتواند به محقق کیفی کمک کند به شکل قانعکنندهای تحقیق خود را توجیه و از آن دفاع نماید."