چکیده:
حدیث بساط جریان شگفتانگیز سیر فضایی علی( با فرش پرنده است که در معیت جمعی از اصحاب پیامبر( از جمله ابوبکر و عمر صورت گرفته است. این سفر برای اثبات برتری و ولایت علی( بر دیگران، در زمان پیامبر( از مدینه تا غار اصحاب کهف انجام شده است. در همة روایات به جز روایت ثعلبی، اصحاب کهف فقط به سلام علی( پاسخ میگویند، و از پاسخگویی به دیگران سر باز میزنند. در این نوشتار، ضمن ارائة شبکة روایی حدیث بساط، روشن شده است که راویان اصلی حدیث، جابر و انس هستند. سپس گزارش کاملی از طرق شانزدهگانة حدیث ارائه شده است. در پایان، به روش کتابخانهای با تکیه بر منابع شیعه و اهل سنت، همة طرق حدیث از لحاظ سند و محتوا ارزیابی شده که در نهایت امکان وقوعی چنین مسئلهای به طور کامل پذیرفته شده است، ولی بر اساس وثوق سندی که پایگاه نظری این تحقیق است، وقوع اصل خبر با تردید روبهروست، البته بر پایة وثوق صدوری، صحت اصل خبر و وقوع آن را، بر اساس شهرت روایی حدیث و تلقی به قبول علمای سلف میتوان پذیرفت؛ هر چند حدیث، دربارة تعداد افراد و وقایع طول سفر، دچار اضطراب است.
خلاصه ماشینی:
"1 این حدیث در بین شیعه به دو شکل روایت شده است: یکی حدیث پیشگفته که با اهل سنت مشترک است و دیگری حدیث الغمامه(ابر) که بعد از بیعت عمر اتفاق میافتد و راوی آن سلمان فارسی است، و با حدیث فوق فقط در سیر فضایی مشترک است، ولی در مضمون اختلاف دارد، زیرا سفر بر فراز ابر و برای اثبات بروز معجزات سایر پیامبران بر ید علی( صورت پذیرفته است.
در ذیل حدیث در مورد قالیچه آمده است که آن قالیچه(بساط) را اهل هربوق، هدیه آورده بودند، و غار(کهف) در سرزمین روم است، در جایی که آن این طریق را ابن شهرآشوب از کتاب ابن بابویه و ابیالقاسم البستی و القاضی ابیعمر بن احمد به صورت مرسل و به طور مشترک از جابر و انس نقل میکند و واسطة آن کتابها با جابر و انس مشخص نیست.
حدیث بساط در بین شیعه به دو شکل روایت شده است: یکی حدیث بساط(قالیچه) که با اهل سنت مشترک است، و دیگری حدیث الغمامه(ابر) که بعد از بیعت عمر اتفاق میافتد، و راوی آن، سلمان فارسی است، و با حدیث فوق فقط در سیر فضایی مشترک است، ولی در مضمون اختلاف دارد، چون سفر بر فراز ابر و برای اثبات بروز معجزات سایر پیامبران بر ید علی( صورت پذیرفته است."