خلاصه ماشینی:
"491 جواد علی اعتقاد به الله در میان عرب ها را مربوط به اندکی پیش از اسلام دانسته که قبایل ساکن حجاز، نجد، عراق و شام با انکار تعدد اصنام به خدای یگانه ای به نام الله معتقد شدند که همان خدایی است که در اشعار شعرای قبایل عرب برتر از بت ها شمرده شده است، و همان خدایی است که پس از اسلام، در رأس خدایان قرار گرفته است، با این تفاوت که مراد از الله در اسلام، خدای جهانیان و بدون شریک بود; اما الله جاهلی رب الارباب و خدای خدایان و برتر از _______________________________ 487.
با اینکه احتمال می رود که داستان فجور این مرد و زن و مسخ شدن آنها داستانی ساخته مکیان باشد تا بدین وسیله به کعبه قداست بیشتری داده و با آفریدن معجزه هایی برای آن، منافع زیادتری را به سوی مکه جذب نمایند و برخی پژوهشگران نیز این دو بت را از تخیلات اساطیری عرب دانسته اند;535 اما در منابع روایی شیعی نیز این مطلب از زبان امام علی(علیه السلام) نقل شده که در پاسخ سؤالی درباره این دو بت فرمود: آنها دو جوان زیبا روی مذکر و مؤنث بودند که در حال طواف در خانه خدا، در مکان خلوتی دچار فحشاء شده و خداوند آن دو را مسخ کرد.
657 شاهد تاریخی بر مطلب فوق اینکه وقتی حارث بن عبد العزی، پدر رضاعی رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، به مکه آمد قریش با انکار و استهزاء به او گفتند پسر تو می پندارد که خداوند پس از مرگ ما را دوباره زنده خواهد کرد و نیز معتقد است که خداوند جهان دیگری دارد که عاصیان را عذاب و مطیعان را در آن گرامی خواهد داشت، او با این افکار سبب تفرقه و اختلاف ما شده است."