خلاصه ماشینی:
"(2) آنچه در این مختصر بدان اشاره میشود، سه محور عمدهای است که روح حاکم بر این چارچوب فکری را مینمایاند: یکم؛ بازسازی عزت مسلمانان: امام موسی صدر طی دهههای 60 و 70 میلادی، که هدایت پروژه «گفت و گو و همزیستی» را در لبنان بر عهده داشت، نه تنها ذرهای از ارزشها و موازین اسلامی عدول نکرد، بلکه موجبات بازسازی عزت مسلمانان را، که لااقل از دو قرن پیش از آن شهروندان درجه دو و سه آن کشور محسوب میشدند، فراهم آورد و آنان را همپای مسیحیان، در سطح شهروندان درجه یک مطرح کرد.
آیا این ندای پاک با آنچه از زبان مقصد اصلی، یعنی خدا، در متون معتبر اسلامی آمده است، تفاوت دارد: من، یعنی خدا، نزد شکستهدلان هستم؛ آن گاه که مریضی را عیادت، فقیری را یاری و نیازمندی را حاجت روا میکنی، من نزد آنان هستم؟ اما درباره وسیله نیل به آن مقصود، خدا هر کوششی را برای به پا داشتن حق و یاری ستمدیدگان تلاشی در راه خود و چونان نماز در محراب عبادت دانسته است.
و مال دنیا که حضرت مسیح آن را مانع ورود به ملکوت آسمان میداند و راه یافتن به ملکوت را با وجود آن سختتر از داخل شدن شتر در شکاف سوزن میداند، نیز مایه فتنه و آزمایش است؛ اگر درجای خود و به حد و اندازه لازم استفاده شود نعمت است و رحمت، ولی اگر با فدا کردن دیگر نیازهای فرد و جامعه، بیرویه مورد توجه قرار گیرد، به جای آن که وسیله باشد به هدف و مقصود تبدیل میشود و از نیرویی اهریمنی برخوردار میشود که مانع تأثیرات مثبت سرمایه بر زندگی مردم میگردد."