خلاصه ماشینی:
"نمیدانیم چه میزان از نهاد انجمن در طول زندگانی طولانی بودا تکامل یافته، و چه مقدار پیش از این در دستههای کهنتر دراویش هندی رایج بوده و چه مقدار در طی قرن بعد توسعه یافته است.
اواخر نیمه قرن بیستم تعداد اعضای انجمن بودایی دقیقا بالای یک میلیون بود و اگر چه کینهورزی حکومتهای کمونیستی این رقم را به طرز چشمگیری تقلیل داد، احتمالا تا این لحظه بیش از یک چهارم میلیون است، و اکنون مجددا رو به افزایش است.
نمیدانیم که دستههای کهنتر مرتاضان این عمل را پذیرفتهاند یا نه، اما بودا با برپایی اقامتگاههای ثابت برای مدت سه ماه در فصل باران اطمینان داد که زندگی بیکو هم اقتضای تأسیس مراکز محلی عمل دینی را خواهد داشت و هم حفظ دست کم سادگی را که لازمه زندگی درویش خانه به دوش بود.
مهایانهی اولیه؛ همه اشکال متأخر آیین بودا میراثبر خطوط کلی تحولاتی هستند که تا اینجا برشمردیم، اما در این میان نوعی آیین بودای جدید سربرآورد و در مسیری متفاوت رشد کرد، و در آغاز چیزی جز تلاقی گرایشهای موجود نبود.
زمینه جهانشناسی آیین بودای کهن از دید کلی، همان جهانشناسی دین هندی بود، اما برای آنکه با «نقشه» دیانهی بودایی هماهنگ شود آن را تغییر داده، تعدیل کردند.
درباره آیین بودا پس از این تاریخ کمتر میدانیم؛ چون زائران چینی و تبتی پس از ویرانی مراکز اصلی چندان انگیزهای برای دیدار از هند، یا در صورت دیدار، نوشتن درباره آن نداشتند، اما اسناد پراکندهای هست که نشان میدهد، آیین بودا در طی چند قرن یا بیشتر در مناطقی چون بهار، اریسا، کشور آندرا و جنوب هند همچنان رواج داشته است."