خلاصه ماشینی:
"عقیده به دوباره زاییده شدن یا سنساره، (3) به منزله سلسله بالقوه بیپایان وجودهای اینجهانی که هر موجودی گرفتار آن است، پیش از این در هند ماقبل بودایی، در پیوند با آموزه کرمه (4) (در لغت به معنی «کنش» یا «کردار») بود، و سنتهای تیرهواده (5) و مهایانه (6) (دو سنت اصلی آیین بودا) آن را کامل پذیرفتند.
گروه اول بر شیوه زندگی سیار باقی ماند، این گروه با نیروی بسیار خلاق خود در تاریخ آیین بودا درخشیده است و در آیین بودای معاصر به ویژه در سریلانکا (3) و آسیای جنوب شرق، همچنان نقش دارد.
این عامل، علاوه بر ویژگی خودگردانی دیرهای بودایی و رابطه آیین بودای آغازین با حکومت پادشاهی هندی، بر تعامل میان سنگه و دولت تأثیر نهاده است.
آشوکا، شاه بودایی، که حمایت و شهرتش آیین بودا را از یک دین محلی به دینی جهانی رسانده بود، گویا وقتی که میخواست برای از میان بردن اختلافها در امور انجمن بودایی دخالت کند، همین سیاست جلوگیری از آشوب را به کار برد.
در کل، در کشورهای تیرهواده، یا مردم از جان و دل از آیین بودا هواخواهی کردهاند و یا دولت آن را رسما معتبر دانسته است، چنانکه گویی به عصر زرین به عنوان مقصد رسیدهاند؛ چون میاندیشند که در این عصر میان دولت و رهروان تعامل وجود دارد.
شواهدی هست که نشان میدهد ویتنام از همان آغاز تجارت دریایی میان هند، آسیای جنوب شرق و چین شرکت داشت و اینکه آیین بودا در آغاز هزاره نخست میلادی، از طریق مبلغانی که میان هند و امپراتوری چین تردد میکردند به این کشور رسید."