خلاصه ماشینی:
اخیرا از سوی «بنیاد پژوهشهای اسلامی»وابسته به آستان قدس رضوی کتابی با عنوان معجم عناوین کلامی و فلسفی به طبع رسیده که البته شایستهء سپاس و قدردانی است،اما آنچه در این مجموعه عرضه شده،نه تنها با ادعاهای بلند دستاندرکاران در مقدمهء کتاب هیچ تناسبی ندارد،بلکه آنچنان مشوش است که برای پژوهشگران این رشته عملا کارآیی لازم را ندارد.
پیش از آنکه به نقد و بررسی کتاب بپردازیم،بهتر است (به تصویر صفحه مراجعه شود) [معجم العناوین الکلامیة و الفلسفیة،بخش فلسفه و کلام بنیاد پژوهشهای اسلامی،آستان قدس رضوی، چاپ اول،3731 ش] اندکی از ویژگیهای این اثر سخن گوییم.
2-کتب مورد استفاده در این معجم حدود 002 کتاب و فیشهای آنها بالغ بر 0003 عدد بوده که ذیل حدود هشتصد عنوان اصلی طبقهبندی شده است.
این تفکیک،گذشته از آنکه سبب تکرار بسیاری از عناوین در هردو قسمت شده،کار را بر تدوینکنندگان این اثر نیز سخت و دشوار کرده است؛مثلا در فهرست منابع این قسمت از آثاری نام برده شده که درست به نظر نمیرسد؛برای نمونه در بخش معجم فلسفی از شرح مواقف، رسائل غزالی،مباحث مشرقیه استفاده شده که تقریبا همگی جزء منابع کلامی است.
بدیهی است که هیچ یک از این عناوین جزء مسائل فلسفه نیست و اگر احیانا در یک کتاب فلسفی آمده باشد،به دلیل گرایشان کلامی مصنف آن است.
6 هرچند ادعا شده که 002 کتاب مورد پژوهش قرار گرفته، ولی بسیاری از این کتابها یا هیچ نام و نشانی از آنها در متن کتاب نیست و یا تنها یکی دو مورد(آن هم در مباحث کلی)از آنها نقل شده است.