خلاصه ماشینی:
"این مفهوم در برخی کتابهای مقدس بودایی دیده میشود، که در آنها تصویری از یک شاه کهن به شکل مهاسماتا (2) یا برگزیده بزرگ رسم شده است، که مردم او را برای حفظ نظم اینجهانی انتخاب کردهاند.
آنچه در هند به مثابه دنیاورز و جدید تصویر شده است اساسش همچنان بسیار هندو است، و به این دلیل روشی که دموکراسی هندی بنابر آن عمل میکند میتواند از مدلهای غربی متمایز شود.
اگرچه اصطلاح رایج چینی برای دموکراسی، که در لغت به معنای «حکومت مردم» است، تا قرن نوزدهم به واژگان چینی معرفی نشده بود، ولی اصول دموکراتیک حکومت به مدت هزاران سال بخشی از آیین کنفوسیوس بوده است.
مفهوم حقوق فردی انسان (آنگونه که در دموکراسی غربی تعریف شده) برای کنفوسیوس تابعی است از این حس تعهد اجتماعی قراردادی که بر مسئولیت فرد در برابر گروه بزرگتر، مثل خانواده و ملت، تأکید میکند.
گرچه کودتای دربار پایان زودرسی برای اصلاحات کانگ پدید آورد، اما کوشش او را در ایجاد یک حکومت جهانی مبتنی بر مفهوم وحدت، برابری و صلح باید افزوده بزرگی به تاریخ اندیشه سیاسی دانست، همانگونه که نوشتهاش از رسالههای جالب در زمینه دموکراسی با مشخصات کنفوسیوسی باقی ماند.
کالج آسیای نو دانشگاه چینی (1) در هنگکنگ که بر اصل تجدید حیات روح راستین آیین کنفوسیوس بنیاد شده بود، در هماهنگی کوششهای منطقهای برای پیشبرد دانش کنفوسیوسی نقش کلیدی داشت و در مطالعه ابعاد گوناگون فرهنگ کنفوسیوسی نسل نوی از دانشمندان را پرورده است."