خلاصه ماشینی:
"Suffering Servant اما در باب پرده دوم و گونه دیگر اندیشه موعود در مسیحیت، که «رجعت» عیسی مسیح به عنوان «داور جهان» در آخرالزمان را وعده میدهد، نیز چند نکته گفتنی است: نخست آنکه، در عهد جدید هرچند عیسی با رنجی که به جای بنیآدم برد و با مرگ محنتبار خویش به انتظار موعود نجاتبخش پایان داد، اما این را نیز یادآور شدهاند که او دوباره برمیگردد تا مردم را به کمال خود برساند.
). نکته دوم اینکه، چنان که یاد شد، موعود مسیحی در چهره «داور جهانی» رجعت میکند، و این شاید نجاتبخشی وی در آخرالزمان را به گونهای متفاوت از دیگر دینها و فرهنگهای منجیباور ترسیم کند، هرچند رهانندگی معنوی مسیح عهد جدید در طی دوران و در ساز و کار ایمان به او تحققی مدام دارد.
البته ادعای ظهور یک منجی در مقطعی از تاریخ، لزوما به معنای حضور اندیشه «موعود» نیست، زیرا میتوان مدعی چنین ظهوری بود ولی انتظار آمدن موعود رهاننده دیگری را در دل نپروراند؛ یا اینکه بنیانگذار آیین چه بسا خود را نجاتبخش مردمش بداند، اما هرگز وعده آمدن رهانندهای چون خود یا «رجعت» خویش را ندهد.
لیهونگ کسی است که میآید تا حکومت «قدیس آخرالزمان» را برپا کند، و موعود چینیان اگر لیهونگ دائویی یا میتریه بودایی باشد، که اقتضای غلبه فرهنگی و دینی این دو نیز همین است، باید در شمار موعودهای «شخصی» درآید."