خلاصه ماشینی:
"اما راجع به سؤالی که فرمودید این سؤال یکی از اشکالاتی است که مستشرقان هم طرح کردهاند و ما پاسخش را در جلد هفتم التمهید دادهایم؛ مستشرقانی که این اشکال را مطرح میکنند، میخواهند محدوده تنگ اطلاعات صاحب قرآن را برسانند، چون آنها در هر حال، نظرشان این است که قرآن ساخته و پرداخته شخص پیغمبر اکرم است و جنبه وحیانی ندارد و یکی از ادله آنها همین است که معلوماتش خیلی محدود است، البته اشکالات دیگری هم کردهاند؛ مثلا گفتهاند بعضی از معلومات پیامبر مطابق با واقع نیست و نمیتواند وحی باشد که ما پاسخ همه اینها را دادهایم، حتی یکجا هم که گفتهاند که قرآن اشتباه تاریخی داشته است، اثبات کردهایم که خودشان اشتباه تاریخی کردهاند، یعنی منابعی را برای اثبات اشتباه قرآن، مستند قرار دادهاند، که خود آنها در اشتباه هستند.
اما راجع به این مسئله که سؤال کردید، باید بگویم که مخاطب قرآن عربها بوده است پس باید به زبان آنها و مطابق با فهم آنها سخن بگوید: «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لعلهم یتذکرون»، یعنی پیغمبر در هر منطقهای که مبعوث میشود، باید دقیقا از تمام عادات و رسوم و حتی سبکهای زبانی و برخوردها و محاورهها اطلاع داشته باشد، زیرا میخواهد با آنها تفاهم کند، یعنی وظیفه هر پیغمبری در درجه اول، تفاهم با همان محیطی است که در آن، مبعوث شده است، چون اگر پیغمبر در محیط خودش نتواند مطالبش را تثبیت کند، دیگر قادر نیست تا آنها را برای دیگر اقوام عرضه کند؛ مردم منطقه خودش باید گواه او باشند."