ملخص الجهاز:
"مفهومگریزی و بیخاطرگی پرترههای خامدستانه- گالری مهروا رفتهرفته به عنوان پاتوق نقاشان و عکاسان جوان شناخته شده و بسیاری از هنرمندان شهرستانی برای برپایی نمایشگاه خود گذرشان به این گالری افتاده است.
گرچه در برخی از موارد آثار به نمایش درآمده در این گالری، حرفهای و باب طبع قشر گالریگرد نیست، اما میتوان به پای همت و جسارت نسلی که میآید، لحظاتی در این گالری پاسست کرد و گاه هم تکاثر جذابی را کشف کرد، که اگر هنرمند جوانش بلندهمت باشد، آیندة مطلوبی در انتظارش است.
از بهترین آثار این نمایشگاه میتوان به عکسی اشاره کرد که هر سه چاپ آن به فروش رفته بود؛ عکسی که در آن مترسکی با یک لباس بلند زنانه نشان داده شده است.
آیا وجود مؤلفههای بصری متعدد در یک اثر الزامی است؟ این چه پرگویی است که در آثار هنرمندان جوان بسیار به چشم میآید؟ نسل گذشته نسل جدید را متهم به بیآرمانی میکند و تعهد و رسالت اجتماعی خود را به رخ نسل جدید میکشد.
اما اگر نسل جدید دارای آرمان جمعی نباشد- که هست- نشان داده به صورت انفرادی دارای عقیده، رأی و نظر است و این آرا و اندیشهها را به صورت پرگوییهای تصویری به تماشا میگذارد؛ تصاویری که از بطنومتن زندگی ایشان بیرون آمده و نسبتی از تحلیل و اندیشة هنرمند را نسبت به جهان پیرامون به نمایش عموم میگذارد.
سعدالدین را با نقاشان مشابهش در نسل جوان مقایسه نمیکنم؛ چون پختگی نقاشانة او را ندارند، ولی این نمایشگاه را باید با خودش قیاس کرد و بیتعارف گفت: نمایشگاه اخیر در گالری هما نوعی عقبگرد است!"