خلاصة:
هدف مطالعه حاضر تعیین روایی مدل شناختی-اجتماعی رضایت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه بود.شرکت کنندگان 382 نفر بودند که به شکل تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند(197نفر دختر و 187پسر).انتظارات خودکارآمدی، پیشرفت هدف، انتظارات پیامد، منابع و حمایت های محیطی متغیرهایی هستند که در این مدل رضایت از دانشگاه را پیش بینی می کنند که آزمون های هر یک اجرا شدند. داده ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل شدند.نتایج حاصل نشان دادند داده های بدست آمده برازش مناسبی با مدل نظری شناختی-اجتماعی داشته و مدل مورد نظر در نمونه اخیر مدلی رواست. شاخص مربوط به نسبت مجذور خی به درجه آزادی کمتر از عدد 3 بود که مقدار مناسبی بوده و نشان داد ساختار کوواریانس یافتههابامدل پیشنهادی تئوریکی مطابقت دارد. در کل، نتایج از ساختار نظری مدل شناختی اجتماعی رضایت از تحصیل حمایت کردند. نتایج بدست آمده مربوط به ضرایب مسیر نشان دادند تمام مسیرهای علی به طرف رضایت از تحصیل به غیر از مسیر انتظارات پیامد مثبت و معنی دار هستند.بر این اساس، می توان نتیجه گرفت مدل شناختی-اجنماعی رضایت تحصیلی مدل تبیینی مناسبی برای دانشجویان دوره کارشناسی بشمار می رود و می توان از آن جهت پیش بینی رضایت تحصیلی و تدوین برنامه های توانمندسازی بهره گرفت.
ملخص الجهاز:
آزمون مدل شناختي- اجتماعي رضايت از تحصيل در دانشجويان دورة کارشناسي Testing of Social–Cognitive Model of Academic Satisfaction in Undergraduate Students * دکتر فرزانه ميکائيلي منيع چکيده هــدف مطالعــه حاضــر تعيــين روايــي مــدل شناختي-اجتماعي رضايت تحصـيلي دانشـجويان دوره کارشناسي دانشگاه اروميه بود.
در مدل شناختي اجتماعي "رضايت تحصيلي"، انتظارات پيامـد بـه باورهـاي فـرد دربارة شرايط آتي زندگي خود و پيش بيني اين که چه رويدادهاي مثبت و منفـي اي در آينده رخ خواهد داد برمي گردد(لنت ، ٢٠٠٤).
(شکل ١) (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل شناختي اجتماعي رضايت تحصيلي(برگرفته از لنت و همکاران ، ٢٠٠٧ ص ٨٨) ●روش o "جامعه آماري" پژوهش حاضر تمام دانشجويان دوره کارشناسي دانشگاه اروميه بودند که در سال تحصيلي٩١-٩٠ در رشته هاي مختلف شاغل به تحصيل بودند.
يادداشت ها 1- psychological well-being 2- optimal functioning 3- self-acceptance 4- purpose in life 5- personal growth 6- positive relations with others 7- environmental mastery 8- self-efficacy expectations 9- goal progress 10- outcome expectations 11- environmental supports & resources 12- Academic Milestone Self-Efficacy 13- Academic Coping Efficacy 14- Root Mean Residuals 15- Root Mean Square Error of Approximation منابع - اسعدي، محمد؛ اعتصام ، فرزاد؛ نايت ، کيم ، اچ .
Math and science social cognitive variables in college students: Contributions of contextual factors in predicting goals.
Relation of social-cognitive factors to academic satisfaction in engineering students.
Social cognitive predictors of academic adjustment and life satisfaction in Portuguese college students: A longitudinal analysis.
Social cognitive predictors of Mexican American college students' academic and life satisfaction.