خلاصة:
ﻛﻴﻔﻴﺖ راﺑﻄﺔ ﺛﺎﺑﺖ و ﺳﻴﺎل از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ دﺷﻮار ﻓﻠﺴﻔﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻓﻼﺳـﻔﻪ از دﻳﺮﺑﺎز ﺑﻪ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ. ﻣﻼﺻﺪرا ﻧﻴﺰ ﺑﺮ اﺳﺎس اﺛﺒﺎت ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی و ﻟـﻮازم آن ﭘﺎﺳﺨﻲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎن ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ داده اﺳﺖ. ﻟﻴﻜﻦ ﻫﻨﻮز در ﺗﺒﻴﻴﻦ و ﻧﺤﻮة ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی ﻣﺒﺎﻧﻲ او در اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺑﻬﺎﻣﺎﺗﻲ وﺟـﻮد دارد. از ﺟﻤﻠـﻪ اﻳـﻦﻛـﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺛﺒﺎت ﻃﺒﺎﻳﻊ در ﻋﺎﻟﻢ دﻫﺮ ﻛﻪ ﻣﻼﺻﺪرا ﻧﻴﺰ ﺑﻪ آن ﻗﺎﺋـﻞ اﺳﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﻤﻊ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻼش ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺑﺮ اﺳـﺎس ﻣﺒﻨـﺎﻳﻲ ﻣﺘﻔـﺎوت اوﻻ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی را ﺗﺒﻴﻴﻦ و ﺛﺎﻧﻴﺎ اﻳﻦ اﺑﻬﺎﻣﺎت را رﻓﻊ ﻛﻨﺪ. اﻳﻦ ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺘﻔﺎوت، ﻗﺎﺋﻞﺷﺪن ﺑﻪ ﻧﻘﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ ﻋﻠـﻢ ﻃﺒـﺎﻳﻊ ﻣـﺎدی در ﺗﺤﻘـﻖ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی اﺳﺖ. ﻟﻴﻜﻦ از آنﺟﺎ ﻛﻪ ﺣﻜﻤﺎ ﺑـﻪ ﻋﻠـﻢ در ﻣﺎدﻳـﺎت ﻣﻨﺎﻗﺸـﺎت ﻓﺮاواﻧﻲ وارد ﻛﺮدهاﻧﺪ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺣﻞ و ﻓﺼﻞ اﻳﻦ ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت و اﺛﺒﺎت ﻋﻠـﻢ در ﻃﺒـﺎﻳﻊ ﻣﻲﭘﺮدازﻳﻢ و آنﮔﺎه ﺑﺮ اﺳﺎس آن، ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی را ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑـﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﻋﺎﻟﻢ دﻫﺮ ﺑﺎ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎده و ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻋﻴﻨﻴـﺖ اﻳـﻦ دو ﻋـﺎﻟﻢ ﺑـﺎ ﻳﻚدﻳﮕﺮ و ﻧﻔﻲ راﺑﻄﺔ ﻋﻠﻴﺖ ﻣﻴﺎن آنﻫﺎ، ﺗﻔﺎوت اﻋﺘﺒﺎری آنﻫﺎ را روﺷﻦ ﻛـﺮده و ﺑﺮ اﺳﺎس آن، ﻧﺤﻮة ﺟﻤﻊ ﻣﻴﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی در ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎده و ﺛﺒـﺎت ﻃﺒـﺎﻳﻊ در ﻋﺎﻟﻢ دﻫﺮ را ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ.
ملخص الجهاز:
ﻣﻨﺸـﺄ اﻧﺘﻘﺎد اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻼﺻﺪرا ﺑﺮای ﺧﺮوج از ﻣﺤﻈﻮر رﺑﻂ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﺳـﻴﺎل ﻣﻌﺘﻘـﺪ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﭼﻮن ﻃﺒﺎﻳﻊ ﻣﺎدی ﺣﺮﻛﺖ ذاﺗﻲ و ﺟﻮﻫﺮی دارﻧﺪ در ﺣﺮﻛﺖ ﺧﻮد ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻋﻠﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ زﻳﺮا ذاﺗﻲ ﺷﻲء ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻋﻠﺖ ﻧﻴﺴﺖ، اﻣﺎ در اﺻﻞ وﺟﻮد ﺧـﻮد ﺑـﻪ ﻋﻠـﺖ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪﻧـﺪ )ﻣﻼﺻـﺪرا، 0631: 58؛ ﻣﻼﺻﺪرا، 8731: 15(.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ اﻳﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻛﻪ »اﻣﺮ ذاﺗﻲ ﻋﻠﺖ ﻧﻤﻲﺧﻮاﻫﺪ« ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺆال اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﺳﺦ داده اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻋﻠـﻞ ﻣﺠﺮد و ﺛﺎﺑﺖ ﻓﻘﻂ وﺟﻮد ﻃﺒﺎﻳﻊ ﻣﺎدی را اﻳﺠﺎد ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، اﻣﺎ اﻳﻦ وﺟﻮدات ﻣﺎدی از آنﺟﺎ ﻛـﻪ ذاﺗﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی دارﻧﺪ دﻳﮕﺮ ﺑﺮای اﻳﻦ وﺻﻒ ذاﺗﻲ ﺧﻮد ﻳﻌﻨـﻲ ﺣﺮﻛـﺖ، ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ ﻋﻠـﺖ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪای ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ )ﻣﻼﺻﺪرا، 8731: 15(.
ﺑﺮ اﺳﺎس آنﭼﻪ در ﻣﻮرد ﻋﺎﻟﻢ دﻫﺮ ﺑﻴﺎن ﺷﺪ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ زﻣﺎﻧﻲﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺎﻫﻴﺖ، ﻣﻄﻠﻖ از ﻋﻮارض زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺛﺎﺑﺖ در ﻋﺎﻟﻢ دﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ در ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎده ﻇﻬﻮر ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ ﺑﻪ اﻗﺘﻀﺎی ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎده و ﻋﻠﻞ زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﻣﻮﺟﻮد در آن، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻘﻴﺪ ﻇﻬﻮر ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و ﺑﺎ ﻟﻮاﺣﻖ و ﻋﻮارﺿﻲ ﺧﺎص ﻫﻤﺮاه ﻣﻲﺷـﻮد )ﻣﻼﺻـﺪرا، 1891: 1/ 132(، اﻣـﺎ ﻋـﻼوه ﺑـﺮ ﺗﻘﻴﻴﺪی ﻛﻪ اﻳﻦ ﻃﺒﺎﻳﻊ ﻣﺎدی ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارﻧﺪ دارای وﺻﻒ ﺣﺮﻛﺖ و ﺳﻴﻼن ﻧﻴـﺰ ﻣـﻲﺷـﻮﻧﺪ و ﭼﺮاﻳﻲ اﻳﻦ ﺳﻴﻼن و ﺣﺮﻛﺖ ﻃﺒﺎﻳﻊ ﻣﺎدی ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﺔ ﭘﺮﺳﺸﻲ اﺳﺎﺳﻲ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد؛ ﻳﻚ ﭘﺎﺳـﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭼﺮاﻳﻲ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮد ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻫﻤﺎن ﻋﻠﻞ زﻣﻴﻨﻪﺳﺎزی ﻛـﻪ ﺳـﺒﺐ ﺗﻘﻴﻴـﺪ اﻳـﻦ ﻃﺒﺎﻳﻊ در ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎده ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﻳﻦ ﻃﺒﺎﻳﻊ ﻣﻘﻴﺪه ﻧﻴﺰ از ﺣﻴﺚ ﻋﻮارض ﺧﻮد دﭼﺎر ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ؛ اﻳﻦ ﭘﺎﺳﺨﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺑﻦ ﺳﻴﻨﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺆال داده و ﺣﺮﻛﺖ را در ﻋﻮارض ﺷﻲء و ﻧﻪ در ﺟﻮﻫﺮ آن داﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ )ﻫﻤﺎن: 3/ 56(.