خلاصة:
مقاله حاضر،در نظر دارد به آگاهی سیاسی مطلوب نگاهی کاوشگرانه داشته باشد و آن را در ساحت اسلام و در حیطهء جوامع اسلامی به بررسی نشیند؛تا در پرتو آموزههای عالمانه و گزارههای صدقی ناشی از آن رهیافتها و رویکردهای کاربردی در این زمینه عرضه دارد. نویسنده معتقد است:در روزگاری که به قول«اوکتاویوپاز»،«بهداشت کلام»رعایت نمیشود و واژهها بدون توجه به عمق حقیقت آنها،در معبد واقعی به نام«منافع»ذبح میشوند،«آگاهی»دانشواژهای است که در جایگاهی استعلایی مینشیند و بر پایگاهی چند وجهی رخ نشان میدهد. پرسهء حاضر با عنایت به همین دیدگاه تلاش دارد در اتمسفر گفتمانی حاصل از تلاقی دانش و قدرت،با توجه به هویت و کارکرد«آگاهی»در منظومه قدرت؛و همچنین توجه به جایگاه جهان اسلام در عصر حاضر،در سطح «هویت شناسی آگاهی»،«موقعیت شناسی آگاهی»و«ظرفیت شناسی آگاهی»به مباحثی چون«رستنگاه آگاهی،رستنگاه آگاهی»و«آغازگاه آگاهی»عنایت نماید و شقوق برجسته آگاهی در ساحتهای سه گانهء«نسبت به خویشتن»، «جهان خویش»و«جایگاه خویشتن»نقش آگاهی و بالاخص آگاهی سیاسی و تحقق وجه مطلوب آن را در فضا و زمانهء تاریخی آینده در جوامع اسلامی باز شکافد.
ملخص الجهاز:
"از همین رو با عنایت به خطوط پیش آمده در ارتباط با«فرهنگ پذیری اجتماعی»در حوزهی رفتار شناسی سیاسی و تأکید بر تأثیر آگاهی سیاسی بر رفتار سیاسی،پرسهی حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش اصلی است که: تحقق آگاهی سیاسی مطلوب در جوامع اسلامی از چه آموزههای علمیای پیروی میکند؟ در راستای پاسخ به این پرسش؛نیازمند پاسخگویی به دو پرسش فرعی هستیم: 1-جامعه یا جوامع اسلامی از چه تعریف،مؤلفهها و مشخصههایی برخوردار است؟ 2-آگاهی سیاسی یعنی چه؟و آگاهی سیاسی مطلوب از چه کزارهی تعریفیای برخوردار است؟ در چارچوب پاسخگویی به پرسشهای عینی در باب موضوع بحث پرسهی حاضر در دو رویکرد پرسش اصلی و پرسشهای فرعی پیش آمده،باید به پرسشهای انضمامی اصلی و فرعی دیگری پاسخ گوئیم؛پرسشهای انضمامی اصلی عبارتند از: 1-جامعه یا جوامع به چه معنا و مفهومی مد نظر است؟ 2-آگاهی از چه معنا و مفهومی برخوردار است؟ و در راستای پاسخگویی دقیقتر به پرسشهخای عینی،پرسشهای انضمامی فرعی عبارت خواهد بود از: 1-مطلوب در ساختار شکل گیری پرسش اصلی از چه هویت ذهنی و عینیای برخوردار است؟ 2-مطلوبیت در فضای ارتباطی میان آگاهی سیاسی تعریف شدهی پرسهی حاضر در ساخت ارائهی الگوی مناسب از چه مدلی تبعیت میکند؟ در مهندسی پرسش پرسهی حاضر؛پاسخگویی به پرسشهای انضمامی اصلی و دو پرسش فرعی حاضر اولویت منطقی دارند تا با فراهم آمدن پاسخهای مناسب به آنها و سپس پاسخگویی به دو پرسش انضمامی فرعنی،مقدمات پاسخگویی به پرسش اصلی در مقام اولویت موضوعی پرسهی حاضر فراهم آید."