خلاصة:
هدف این مطالعه ، بررسی رابطة بین سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقة ١١ در سال تحصیلی ٨٨-٨٧ است . به این منظور تعداد ١٠٢٨ نفر (٥٥٥ پسر و ٤٧٣ دختر) از دانشجویان واحدهای دانشگاهی منطقة ١١ به روش نمونه گیری تصادفی سهمی انتخاب شده اند. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز و سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامة سلامت عمومی (٢٨-GHQ) استفاده شده است . علاوه بر این برای سنجش عملـکرد تحصیــلی ، معدل کل نیمسالهای تحصیــلی گذرانده شده آزمودنی ها نیز جمع آوری شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد که ٥٩% از آزمودنی ها واجد سلامت روانی و ٤١% از آنان مشکوک به اختلال روانی می باشند. بین سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار مشاهده شد. در صورتی که بین سلامت روانی و عملکرد تحصیلی رابطة معنی دار مشاهده نشد. دانشجویان دختر از سلامت روانی کمتری برخوردار بودند. بین سن و افسردگی رابطة معکوس و معنی دار و بین سلامت روانی دانشجویان سنوات مختلف تحصیلی تفاوت معنی دار وجود دارد به طوریکه ادامه تحصیل به سلامت روانی آنان کمک می کند. بین بعد خانوار و نمرة علائم جسمانی رابطة معکوس و معنی دار و بین سلامت روانی دانشجویان دارای والدین با شغل و سطح تحصیلات متفاوت، تفاوت معنی دار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"جدول ٤: مقایسة میانگین نمرة کل سلامت روانی دانشجویان سنوات مختلف تحصیلی با استفاده از آزمون تعقیبی شفه نمره کل سلامت روان تفاوت میانگین ها خطای استاندارد برآورد سطح معنی داری سنوات تحصیلی سال دوم 7/67 1/43 0/000 ** سال سوم 5/63 1/64 0/020 * سال اول سال چهارم 6/24 2/05 0/056 سال پنجم و بالاتر -9/49 3/72 0/166 فرضیة شمارة ٥: بین بعد خانوار افراد مورد مطالعه و سلامت روانی آنان رابطة معنی دار وجود دارد.
جدول ٧: مقایسة میانگین نمرة کل سلامت روانی دانشجویان بر حسب شغل پدران آنان با استفاده از آزمون تعقیبی شفه نمرة کل سلامت روان تفاوت میانگین ها خطای استاندارد برآورد سطح معنی داری سنوات تحصیلی شاغل 1/38 1/82 0/754 بیکار آزاد 4/67 1/82 0/039 * فرضیة شمارة ٢-٧: بین شغل مادران افراد مورد مطالعه و سلامت روان فرزندان آنان رابطة معنی دار وجود دارد.
جدول ٩: تفاوت میانگین نمرات دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی در هر یک از متغیرهای سلامت روان متغیرهای سلامت روان مقطع تحصیلی تعداد نمونه میانگین انحراف استاندارد t سطح معنی داری نمره کل سلامت کاردانی 207 31/47 11/25 4/43 0/000 ** کارشناسی 794 25/31 13/45 علائم جسمانی کاردانی 209 7/36 5/70 2/54 0/011 * کارشناسی 796 6/34 4/96 علائم اضطراب کاردانی 208 8/66 6/52 4/62 0/000** کارشناسی 801 6/67 5/25 کاردانی 208 9/04 4/79 کارکرد اجتماعی 2/99 0/003** کارشناسی 802 7/84 5/25 علائم افسردگی کاردانی 209 6/45 7/06 3/98 0/000** کارشناسی 802 4/63 5/52 بحث و نتیجه گیری یافته های این مطالعه نشان می دهد که از تعداد ١٠٢٨ دانشجوی مورد مطالعه ٤٢٣ نفر (٤١%) مشکوک به اختلال روانی می باشند."