خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر بمنظور بررسی رابطه بین مولفه های روابط انسانی و ابعاد رضایت شغلی معلمان در مقطع ابتدایی انجام شده است. روش: این پژوهش در زمره پژوهشهای همبستگی می باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان ابتدایی زن و مرد شهرستان نجف آباد(960 نفر) در سال تحصیلی 89-88 بوده است. با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه در مجموع 400 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه رضایت شغلی و روابط انسانی با نرخ بازگشت 5/76 درصد بود. یافته ها: نتایج نشان داد که بین مولفه ارتباطات و خودآگاهی با کلیه ابعاد رضایت شغلی در سطح(01/0p≤) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین بین مولفه خودپذیری با رضایت شغلی(در ابعاد فرصت های ارتقاء و پیشرفت، چالش کار، محتوای شغلی و ارتباطات سازمانی) در سطح(01/0p≤) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بعلاوه نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی نشان داد که از بین مولفه های روابط انسانی، فقط ارتباطات توان پیش بینی ابعاد رضایت شغلی را داشته است. همچنین نتایج رگرسیون سلسله مراتب تعدیلی بر حسب جنس، سابقه و تحصیلات نشان داد که تنها سابقه و تحصیلات می توانند رابطه بین رضایت شغلی و مولفه ارتباطات روابط انسانی را تعدیل کنند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از پژوهش بین مولفه های روابط انسانی با رضایت شغلی رابطه معنادار وجود دارد. نقش مهم متغیر ارتباطات در افزایش رضایت شغلی از دیگر نتایج پژوهش حاضر بود. همچنین سابقه و تحصیلات از جمله متغیرهایی بوده اند که می توانند بر رابطه بین رضایت شغلی با ارتباطات تاثیر گذار باشند.
ملخص الجهاز:
تحلیل رابطه بین مؤلفههای روابط انسانی با رضایت شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی: تبیین نقش تعدیل کنندگی سن و جنس Relationship between Human Relations’ Components with Job Satisfaction amongst Primary-School teachers: Moderating role of Age and Gender Mohammad Ali Nadi Islamic Azad University, Khorasgan branch Email: mnadi@khuisf.
نفیسه گل شیرازی کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران بتول ناصحی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران چکیده 1 هدف: پژوهش حاضر بمنظور بررسی رابطه بین مؤلفههای روابط انسانی و ابعاد رضایت شغلی معلمان در مقطع ابتدایی انجام شده است.
پژوهش تلخابی علیشاه و همکاران(1389) حاکی از آن است که برقراری ارتباط مناسب بین معلم با دانش آموزان در موفقیت معلمان و یاد گیری دانش آموزان بسیار مؤثر است؛ همچنین معلمان زن نسبت به معلمان مرد در استفاده از مهارتهای ارتباطی به نحو بهتری عمل Tavistock Institute Center for Group Dynamics Loveridge Human Relations Muijs & Reynolds Recee & et al Communication Self-Awareness Self-Acceptance 0.
روش این پژوهش که با هدف بررسی رابطه بین مؤلفههای روابط انسانی با رضایت شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نجف آباد به مرحله اجرا درآمده است، در زمره پژوهشهای همبستگی با استفاده از روشهای «مدلیابی علّی 1 » قرار میگیرد.
همچنین از بین مؤلفههای روابط انسانی، مؤلفههای ارتباطات( بتا استاندارد 436/0)، خودپذیری(بتا استاندارد 303/0)، اعتماد(با بتا استاندارد 0339/0-)، خودبیانی(بتا استاندارد 250/0)، دارای توان پیش بینی معنی دار برای بعد فرصتهای ارتقاء و پیشرفت رضایت شغلی معلمان بوده است.
بعبارتی تغییر در میزان تحصیلات و سابقه کار منجر به تغییر رابطه بین مؤلفه ارتباطات روابط انسانی و رضایت شغلی میشود.