خلاصة:
ﻣﻘﺎﻟﻪﺣﺎﺿﺮﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪازﭘﮋوﻫﺸﻲاﺳﺖﻛﻪدرﻣﺮﻛﺰﺗﺤﻘﻴﻘﺎتﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎاﻧﺠـﺎمﺷـﺪهوﺣﺎویﻧﺘﺎﻳﺞﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧـﻲازﻧﻈـﺮروشﻫـﺎیﺗﺮﺑﻴﺘـﻲاﺳﺖ. ﺑﺮﺧﻲازﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦﻧﺘﺎﻳﺞﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪهازاﻳﻦﭘﮋوﻫﺶﻋﺒﺎرﺗﻨﺪاز:ـروشﺗﺮﺑﻴﺘﻲاﻗﺘﺪاریﺑﻴﺶازﺳﺎﻳﺮروشﻫﺎدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎﻧﻤﺎﻳﺶدادهﺷﺪهاﺳﺖ.ـواﻟﺪﻳﻦﺑﺮایﺗﺮﺑﻴﺖﭘﺴﺮانﺧـﻮدﺑـﻪﻃـﻮرﻣﻌﻨـﻲداریﺑﻴـﺸﺘﺮازدﺧﺘـﺮانازروشاﺳﺘﺒﺪادیاﺳﺘﻔﺎدهﻛﺮدهاﻧﺪ.ـﺑﺮایﺣﻞاﺧﺘﻼفﻫﺎوﻣﺸﻜﻼتﻣﻄﺮحﺷﺪهﺑﻴﻦﭘﺪر،ﻣﺎدروﻓﺮزﻧﺪانروشاﻧﻄﺒـﺎقﺑﻴﺶازروشﻫﺎیدﻳﮕﺮﺑﻪﻛﺎرﺑﺮدهﺷﺪهاﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
" ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 801 ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 901 ﻣﻘﺪﻣﻪ اﻣﺮوزه،وﺳﺎﻳﻞارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌﻲازﺟﻤﻠﻪﭘﺪﻳﺪهﻫﺎﻳﻲﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪﺑﺮﻫﻤﺔوﺟـﻮهزﻧـﺪﮔﻲ اﻧﺴﺎنﺳﺎﻳﻪاﻓﻜﻨﺪهاﻧﺪ،ﺑﻪآنﺳﻤﺖوﺳﻮدادهاﻧﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪهازﭘﮋوﻫﺶﻫﺎیاﻧﺠﺎمﺷﺪهدراﻳﻦزﻣﻴﻨـﻪﻧـﺸﺎنﻣـﻲدﻫـﺪﻛـﻪﺣﺘـﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 111 ﭘﺴﺘﻤﻦﺑﺎاﺷﺎرهﺑﻪزوالدورانﻛﻮدﻛﻲازﻃﺮﻳﻖﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: »ﻫﻤﺎنﮔﻮﻧﻪﻛـﻪ »دورانﻛﻮدﻛﻲ«درﺑﺮاﺑﺮاﻓﺸﺎیﺗﺼﺎوﻳﺮﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲودرﻣﻌﺮضآنﻗﺮارﮔـﺮﻓﺘﻦ،ﻣﻌﻨـﻲ ﻧﺪارد،ﻫﻨﮕﺎﻣﻲﻛﻪﻣﺴﺎﺋﻞاﺟﺘﻤﺎﻋﻲواﻣﻮرﺟﻤﻌﻲاﻧﺴﺎنﻫﺎوﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎیﺟﺪیواﺳﺎﺳـﻲ ﻧﻈﻴﺮاﺧﺒﺎر،ﻣﺬﻫﺐ،ﺳﻴﺎﺳﺖ،ﻋﻠﻢواﻗﺘﺼﺎدﺗﺎﻣﺮزﻣﻴﺎنﭘﺮدهﻫﺎیﻧﻤﺎﻳﺸﻲ 1 ﺗﻨﺰلﻣﻲﻳﺎﺑـﺪ، ﻣﺠﻤﻮﻋﺔﻣﻠﺖﺗﺴﻠﻴﻢواﺳﻴﺮﺑﺤﺮانﻣﻲﺷﻮدودرﭼﻨﻴﻦﺣﺎﻟﺘﻲاﺳﺖﻛﻪﻣـﺮگﺗـﺪرﻳﺠﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓوزوالآنﺗﻬﺪﻳﺪیواﻗﻌﻲﺑﻪﺷﻤﺎرﻣﻲآﻳﺪ« )ﭘﺴﺘﻤﻦ، 8731(.
ﺗـﺎ ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 311 ﺗﺎﻳﻜﻲ،دودﻫﻪﮔﺬﺷﺘﻪدراﻏﻠﺐﻣﻨﺎﺑﻊوﻛﺘﺎبﻫﺎﮔﻔﺘﻪﻣﻲﺷﺪﻛﻪﺧﺎﻧﻮادهﻣﻬﻢﺗـﺮﻳﻦ ﻧﻘﺶرادرﭼﮕﻮﻧﮕﻲﺷﻜﻞﮔﻴﺮیﺷﺨﺼﻴﺖﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندارد )اﻋـﺰازی، 6731(.
ﺗﻌﺪادوﺗﻮزﻳﻊﺟﻨﺴﻲوﺳـﻨﻲﻓﺮزﻧـﺪاندرﺧـﺎﻧﻮادهﻫـﺎیﻧﻤـﺎﻳﺶدادهﺷـﺪهدر ﺳﺮﻳﺎلﻫﺎﺑﻪﭼﻪﺻﻮرتاﺳﺖ؟ ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 511 روشﺗﺤﻘﻴﻖ ﻫﺪفاﻳﻦﭘﮋوﻫﺶ،ﺳﻨﺠﺶﭼﮕﻮﻧﮕﻲروشﺗﺮﺑﻴﺖﻛﻮدکدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ 1 ﺑﻮدهاﺳﺖ.
ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 711 د( روشﻛﻨﺎرهﮔﻴﺮ: دراﻳﻦروشواﻟﺪﻳﻦﻧﻪﺑﻪﻓﺮزﻧﺪانﺧﻮدﻣﺤﺒﺖﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪﻧـﻪاز آﻧﻬﺎﺗﻮﻗﻊواﻧﺘﻈﺎریدارﻧﺪ.
■ ازﻧﻈﺮﮔﺮوهﺳﻨﻲﻓﺮزﻧﺪانﺧﺎﻧﻮادهدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎ، 24درﺻـﺪﺑـﻴﻦ 31 ﺗـﺎ 91 ﺳـﺎل، 32درﺻﺪﺑﻴﻦ 6 ﺗﺎ 21 ﺳﺎل، 91درﺻﺪ 02 ﺳﺎلوﺑﺎﻻﺗﺮو 41درﺻﺪزﻳﺮ 6 ﺳﺎلﺑﻮدهاﻧﺪ.
Face Validity ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 121 ■ ازﻧﻈﺮراﺑﻄﻪﺑﻴﻦﺳﻄﺢﺗﺤﺼﻴﻼتوﺟﻨﺲواﻟﺪﻳﻦ،ﺳـﻄﺢﺗﺤـﺼﻴﻼتﭘـﺪراندر ﺳﺮﻳﺎلﻫﺎﺑﻪﻃﻮرﻣﻌﻨﻲداریﺑﻴﺸﺘﺮازﻣﺎدرانﺑﻮدهاﺳﺖ.
■ ازﻧﻈﺮراﺑﻄﻪﺑﻴﻦﻧﻮعروشﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوریواﻟﺪﻳﻦﺑـﺎﻛـﺞرﻓﺘـﺎریﻓﺮزﻧـﺪان،ﻛـﺞ رﻓﺘﺎریدرﻓﺮزﻧﺪانواﻟﺪﻳﻨﻲﻛﻪازروشاﺳﺘﺒﺪادیوﻛﻨﺎرهﮔﻴﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﺮدهاﻧﺪ،ﺑـﻪﻃـﻮر ﻣﻌﻨﻲداریﺑﻴﺸﺘﺮازﻓﺮزﻧﺪانواﻟﺪﻳﻨﻲﺑﻮدهاﺳـﺖﻛـﻪازدوروشاﻗﺘـﺪاریوآﺳـﺎنﮔﻴـﺮ ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 321 ■ در 44درﺻﺪﻣﻮارد،دﻟﻴﻞﻛﺞرﻓﺘـﺎریﻓﺮزﻧـﺪاندرﺧـﺎﻧﻮادهﻫـﺎاﻧﺘﻘـﺎمﮔﻴـﺮی،در 92درﺻﺪﻗﺪرتﻃﻠﺒﻲودر 71درﺻﺪﺟﻠﺐﺗﻮﺟﻪو ...
■ ﺑﺮایﺣﻞاﺧﺘﻼفﻫﺎیﻣﻄﺮحﺷﺪهﺑﻴﻦﭘـﺪرانوﻣـﺎدراندر 43درﺻـﺪﻣـﻮارد،از روشاﻧﻄﺒــﺎق،در 32درﺻــﺪازروشﻣــﺼﺎﻟﺤﻪ،در02درﺻــﺪازروشاﺟﺘﻨــﺎب،در 11درﺻﺪازروشﻫﻤﻜﺎری،ودر 9درﺻﺪازروشرﻗﺎﺑـﺖ؛ﺑـﺮایﺣـﻞاﺧـﺘﻼفﻫـﺎی ﻣﻄﺮحﺷﺪهﺑﻴﻦﭘﺪرانوﻓﺮزﻧﺪاندر 42درﺻﺪﻣﻮاردازروشﻣﺼﺎﻟﺤﻪ،در 12درﺻـﺪاز روشاﻧﻄﺒـﺎق،در 12درﺻـﺪازروشﻫﻤﻜـﺎری،در 81درﺻـﺪازروشاﺟﺘﻨـﺎبودر ـــــ 51درﺻﺪازروشرﻗﺎﺑﺖوﺑﺮایﺣﻞاﺧﺘﻼفﻫﺎیﻣﻄﺮحﺷﺪهﺑﻴﻦﻣﺎدرانوﻓﺮزﻧﺪاندر 13درﺻﺪﻣﻮاردازروشرﻗﺎﺑﺖ،در 42درﺻـﺪازروشاﻧﻄﺒـﺎق،در 71درﺻـﺪازروش ﻫﻤﻜﺎری،در 41درﺻﺪازروشاﺟﺘﻨﺎبودر 31درﺻﺪازروشﻣﺼﺎﻟﺤﻪاﺳـﺘﻔﺎدهﺷـﺪه اﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 421 ■ ﺑﺮایﻛﺎﻫﺶرﻓﺘﺎرﻫﺎیﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐﻓﺮزﻧﺪان،در 34درﺻﺪﻣﻮاردواﻟﺪﻳﻦازﺗﻨﺒﻴـﻪ،در 81درﺻﺪازروشﻣﺤﺮومﻛﺮدن،در 71درﺻﺪازروشﺟﺒـﺮانﻛـﺮدن،در 11درﺻـﺪاز روشﺧﺎﻣﻮشﺳﺎزیودر 01درﺻﺪازروشﺗﻘﻮﻳﺖرﻓﺘـﺎرﻣﻐـﺎﻳﺮﺑـﺎرﻓﺘـﺎرﻧـﺎﻣﻄﻠﻮب اﺳﺘﻔﺎدهﻛﺮدهاﻧﺪ.
ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 521 ■ ﻧﻮعراﺑﻄﻪﺑﻴﻦواﻟﺪﻳﻦوﻓﺮزﻧﺪاندرﺳﺮﻳﺎلﻫـﺎ،در 47درﺻـﺪﻣـﻮاردﻣﺜﺒـﺖودر 62درﺻﺪﻣﻮاردﻣﻨﻔﻲﺑﻮدهاﺳﺖ.
■ ﻣﻴﺰاناﺣﺘﺮامﺑﻴﻦﭘﺪروﻣﺎدرﻧﺴﺒﺖﺑﻪﻫﻢدرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎدر 23درﺻﺪﻣﻮارددرﺣﺪ »زﻳﺎد«،در 72درﺻﺪدرﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«،در 22درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛـﻢ«ودر 91درﺻـﺪدر ﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ«ﺑﻮدهاﺳﺖ.
■ ﻣﻴﺰاناﺣﺘﺮامﺑﻴﻦواﻟﺪﻳﻦوﻓﺮزﻧﺪاندرﺳـﺮﻳﺎلﻫـﺎ،در 73درﺻـﺪﻣـﻮارددرﺣـﺪ »زﻳﺎد«،در 91درﺻﺪدرﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«،در 91درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛـﻢ«ودر 42درﺻـﺪدر ﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ«ﺑﻮدهاﺳﺖ.
■ ﻣﻴﺰانﻟﺬتﺑﺮدنواﻟﺪﻳﻦازارﺗﺒﺎطﺑﺎﻓﺮزﻧﺪاندرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎدر 63درﺻﺪﻣـﻮارددر ﺣﺪ »زﻳﺎد«،در 91درﺻﺪدرﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«،در 22درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛﻢ«ودر 32درﺻـﺪ درﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ«ﺑﻮدهاﺳﺖ.
■ ﻗﻮاﻋﺪوﻣﻘﺮراتﺧﺎﻧﻮادهدر 53درﺻﺪﻣﻮارددرﺣﺪ »زﻳﺎد«،در 82درﺻﺪدرﺣـﺪ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 15 621 ■ ﻣﻴﺰانﺗﺒﻌﻴﺾﺑﻴﻦﻓﺮزﻧﺪانازﺳﻮیواﻟﺪﻳﻦدرﺳﺮﻳﺎلﻫـﺎدر 74درﺻـﺪﻣـﻮارددر ﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲﻛﻢ«،در 42درﺻﺪدرﺣﺪ »ﻛﻢ«،در 51درﺻﺪدرﺣﺪ »زﻳـﺎد«ودر 31درﺻـﺪ درﺣﺪ »ﺧﻴﻠﻲزﻳﺎد«ﺑﻮدهاﺳﺖ.
ﺗﺤﺼﻴﻼتواﻟﺪﻳﻦﻧﻤﺎﻳﺶدادهﺷـﺪهدرﺳـﺮﻳﺎلﻫـﺎدرﺣـﺪود 07درﺻـﺪﻣـﻮارد، ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 721 6.
ﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪاﻳﻨﻜﻪازﻧﻈﺮروانﺷﻨﺎﺳﻲﺗﺮﺑﻴﺘﻲ،اﺳﺘﻔﺎدهازﺗﻨﺒﻴـﻪ )اﻋـﻢازﻛﻼﻣـﻲو ﻋﺎﻃﻔﻲﻳﺎﺟﺴﻤﺎﻧﻲ( ﺑﺮایﻛﺎﻫﺶرﻓﺘﺎرﻫﺎیﻧﺎﻣﻄﻠﻮب،ﻋـﻮارضوآﺳـﻴﺐﻫـﺎیﺑـﺴﻴﺎری ﺑﺮایﻛﻮدﻛﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧﺎندارد،ﺗﻮﺻﻴﻪﻣﻲﺷﻮددرﺳﺮﻳﺎلﻫﺎازاﻳﻦروشاﺳـﺘﻔﺎدهﻧـﺸﻮد ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 921 91.
ﺗﺤﻠﻴﻞﻣﺤﺘﻮایﺳﺮﻳﺎلﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲاﻳﺮاﻧﻲازﻧﻈﺮروشﻫﺎیﺗﺮﺑﻴﺘﻲ 331 41ــﺳﻴﺎوﺷـﻴﺎن،روﻳـﺎ )5731( ﺧـﺎﻧﻮادهوﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن )ﭘـﮋوﻫﺶ(،ﻣﺮﻛـﺰﺗﺤﻘﻴﻘـﺎت ـــــ ــ ﺻﺪاوﺳﻴﻤﺎ.
(1997) Parent, child and reciprocal influences, Newyork: Academic press.
(1985) Between Parent and child, Newyork: Avon Books.
&Klemr (1980) Marrige and family relationships.
Harper &Row co, Newyork.
(1981) socialization patterns and preschool children's television and film – related play behavior."