خلاصة:
مقاله حاضر، به بررسی نظر مردم تهران درباره مصرفگرایی و ضرورت اصلاح الگوی مـصرف و همچنین نقش صداوسیما در این زمینه پرداخته است . در این تحقیق که به شیوه پیمـایش صـورت گرفته است . ٨٤٩ نفر از شهروندان ١٨ سال به بالای تهرانی به روش خوشه ای چند مرحلـه ای بـه عنوان نمونه تحقیق انتخاب و برای سنجش نظر آنان درباره الگوی مصرف و موضوعات مرتبط بـا آن از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شد. یافته ها نشان داد که ٨٤/٥ درصد از افراد نمونه ، میزان تجمل گرا بودن و همچنین ٩٣درصد ضرورت اصلاح الگوی مصرف را در حد «زیاد و خیلی زیاد» دانسته اند. از نظر پاسخگویان مهم ترین دلیل تجملاتی شدن شیوه زندگی مردم، چشم و همچـشمی و مهم ترین پیامدهای اصلاح نشدن الگوی مصرف ، هدر رفتن امکانات و کمبود منـابع و همچنـین مشکلات اقتصادی (گرانی و تورم) است . به اعتقاد پاسـخگویان، آب، بـرق و سـوخت بیـشتر از امکانات دیگر به شیوه نادرست مصرف می شود، همچنین فرهنگ سازی و آموزش مردم از مهم ترین پیشنهادهای آنان به دست اندرکاران صداوسیما برای اصلاح الگوی مصرف است .
ملخص الجهاز:
بررسی نظرات مردم درباره الگوهای مصرف در جامعه و نقش رسانه در اصلاح آنها ** لیلا معدندار، عباس محمدی شکیبا چکیده مقاله حاضر، به بررسی نظر مردم تهران درباره مصرفگرایی و ضرورت اصلاح الگوی مـصرف و همچنین نقش صداوسیما در این زمینه پرداخته است .
با توجه به نقش حیاتی و مهم رسانه ها در شکل دادن به طرز تفکـر افـراد جامعـه و ترویج آموزههای گوناگون ازجمله ارزشهای مصرفگرایانه می توان انتظـار داشـت کـه در صورت برنامه ریزی و سیاستگذاری بر مبانی اصول علمی و پژوهشی و همچنـین در نظر گرفتن ویژگی های فرهنگی و بومی کشور بتوان بـه تقویـت نقـش رسـانه ملـی در زمینه اصلاح الگوی مصرف پرداخت .
از نظر ٧١درصد نیز کسب ثروت و درآمـد اقتـصادی، بـه اولویـت و هدف مردم در زندگی تبدیل شده است (به نقل از علیخواه، ١٣٨٧) علیزاده و فتحی نیا (١٣٨٦) در مقاله ای بـا عنـوان «بازنمـایی سـبک زنـدگی طبقـات اجتماعی در سریالهای خانوادگی تلویزیـون» میـزان و نحـوه پـرداختن سـبک زنـدگی جامعه را در مجموعه های خانوادگی پربیننده بررسی کردهاند.
منـصوریفـر (١٣٨٢) نیـز در پژوهـشی نیـز بـا عنـوان «نظرسنجی از مردم تهران در مورد آگهی های تبلیغاتی و نقش آن در شکل گیری میزان و نحوه مصرف» انجام داد که هدف آن، دستیابی به میزان توجه مخاطبان بـه تبلیغـات هـر یک از وسایل تبلیغاتی ، نحوه نگرش آنان به تبلیغات و میزان تأثیر تبلیغـات بـر الگـوی مصرف خانوارها بوده است .