خلاصة:
اهداف پیامبر اکرم9از غزوات و سرایا مسئلهای است که مورد توجه مستشرقان قرار گرفته و آثار زیادی را درباره آن خلق کردهاند. اکثر مستشرقان اهداف جنگهای پیامبر اکرم9را مادی و در راستای جنگها، غارتهای بدوی و سلطه سیاسی و اقتصادی پیامبر بر دیگران میدانند. این نوشتار، پس از گزارش طبقهبندی شده دیدگاه مستشرقان، دیدگاه آنان را از منظر قرآن کریم به عنوان نقشه راه پیامبراعظم9 بررسی کرده و سه دلیل برای دفاعی بودن قانون جهاد در اسلام ارایه کرده است و ناسازگاری دیدگاه مستشرقان با تعالیم قرآن را به اثبات رسانده است. این سه دلیل عبارت است از: محدود شدن تقویت نیروهای نظامی و امکانات جنگی به دفاع از کیان اسلام و مسلمانان؛ مقید شدن دستور جهاد به کفار محارب و معاند و وجوب همزیستی مسالمتآمیز با اهل کتاب و مشرکان غیر معاند.
ملخص الجهاز:
"جان دیون پورت، نویسندة کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» ضمن تشبیه رفتار پیامبر9 به رفتار حضرت موسی7 برای تبلیغ آیین آسمانیشان، اتهام نشر اسلام با زور و شمشیر از سوی پیامبر9 را رد میکند و بر آن است که همانگونه که حضرت موسی7 شارع و ناشر قانون بود، برای نجات بنیاسرائیل از مصر به زور و قدرت متوسل شد و اگر چنین کاری نمیکرد، به یقین نمیتوانست قومش را نجات دهد و با این حال تاکنون هیچ کسی یافت نشده که آن حضرت را متهم به جاهطلبی و قدرتخواهی کند، حضرت محمد9 نیز برای وحدت جوامع پراکنده شبه جزیره عربستان که به قبایل متعدد تقسیم بودند و اغلب با یکدیگر در حال نزاع و جدال بودند، راه دیگری نداشت جز اینکه به عنوان راهنما و سردار آنها قیام کند و از قدرت نظامی استفاده نماید.
6. جنگ برای نجات ستم دیدگان قرآن برای رهایی انسانهایی که زیر ظلم هستند به مسلمانان دستور مبارزه با ستمگران را داده است: (ومالکم لاتقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین من الرجال والنساء والولدان الذین یقولون ربنا أخرجنا من هذه القریة الظالم أهلها واجعل لنا من لدنک ولیا واجعل لنا من لدنک نصیرا) (نساء/ 75)؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنانی که (به دست ستمگران) تضعیف شدهاند، پیکار نمیکنید؟ همان افراد (ستمدیده ای) که میگویند: خدایا ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و برای ما از طرف خود سرپرست قرار بده و برای ما از طرف خود یار و یاوری تعیین فرما»."