خلاصة:
ﺗﻮﺟﻪ و ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ اﺻﻞ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺎﻋﺚ ﻣـﻲ ﺷـﻮد ﺗـﺎ ﮔـﺴﺘﺮش ﭘﻴـﺎم ﻣﻨﻔـﻲ ﺗﻮﺳـﻂﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻧﺎراﺿﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺣﺪ ﺧﻮد ﺑﺮﺳﺪ.ﻧﻜﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻣﻞ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ روش ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮداﻧﺪازه ﮔﻴﺮی رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ﻋﻤﻮﻣﺎ از ﻧﻮع ﻗﻄﻌﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺷـﺎﺧﺺ ﻫـﺎی اﻧـﺪازهﮔﻴﺮی آن از ﻧﻮع ﻧﺎ دﻗﻴﻖ )ﻓﺎزی( ﻣﺒﻬﻢ و ﻛﻼﻣﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ارزﻳﺎﺑﻲ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روﻳﻜـﺮد ﻓﺎزی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ روش ﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﻋﺪاد دﻗﻴﻖ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺧﻴﻠﻲ دﻗﻴﻖ ﺗﺮ اﺳﺖ.ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺳﻌﻲ ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣـﻮﺛﺮ ﺑـﺮ رﺿـﺎﻳﺖ ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران از ﻣﺤﺘﻮای ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪه در ﺑـﻮرس اوراق ﺑﻬـﺎدار از ﺟﻨﺒﺔ ﻣﺤﺘﻮای اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی وﻛﻼﺳﻴﻚ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ ،ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان ﺑﻮده و اﺑـﺰار ﮔـﺮدآوریداده ﻫﺎ،ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ دراﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ،رﺿﺎﻳﺖ ﺳﻬﺎﻣﺪار و ﺷﺶ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ وﺟﻮد دارد:ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻮدن اﻃﻼﻋﺎت، ﻗﺎﺑﻞاﺗﻜﺎ ﺑﻮدن اﻃﻼﻋﺎت ،ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﻮدن اﻃﻼﻋـﺎت ،ﻗﺎﺑـﻞ ﻓﻬـﻢ ﺑـﻮدن اﻃﻼﻋﺎت،ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﺗﻬﻴـﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﻲ و ﻏﻴﺮ ﻣﺎﻟﻲ، واﻃﻼﻋﺎت ﻏﻴﺮﻣﺎﻟﻲ ﻣﻮﺟﻮد در ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﻲ. 1- داﻧﺸﻴﺎر و ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺄت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﻬﺮان rahnama@srbiau.ac.ir 2- ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺄت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﭼﺎﻟﻮس و داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ytaghipouryan@gmail,com 3- ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺄت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﻧﻮﺷﻬﺮ usf_azadian@yahoo.com76ﻳﻚ ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ و ﺷﺶ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ ﻣﻄﺮح ﺷﺪ.ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿـﻴﺎت،ازآزﻣﻮن ﻧﺮﻣـﺎﻟﻴﺘﻲﻛﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف – اﺳﻤﻴﺮﻧﻮف،)آزﻣﻮن tﻳﺎ آزﻣﻮن Zﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ( ﺟﻬﺖ آزﻣﻮن آﻣـﺎریﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎ و ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻳﺎ رد آﻧﻬﺎ ،ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ آﻣﺎری،ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﻣﺘﻴﺎزات ﻓﺎزی ﻫﺮ ﻳـﻚاز ﺳﻮاﻻت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ،ﺧﻄﺎی ﻣﻌﻴﺎر ﻳﺎ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻳﻲ و در آﺧﺮ ﻧﻴﺰﺑﺮایﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﻴﻦ روﻳﻜﺮد ﻓـﺎزی و روﻳﻜﺮدﻛﻼﺳـﻴﻚ از دو ﻋﺎﻣـﻞ )ﺿـﺮﻳﺐ ﭼـﻮﻟﮕﻲ و ﺿـﺮﻳﺐ ﻛﺸﻴﺪﮔﻲ( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺤﺘﻮای ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرساوراق ﺑﻬﺎدارﺑﺮ رﺿﺎﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ.ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﻛﻪ داده ﻫﺎی ﻓﺎزیﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داده ﻫﺎی ﻓﺎزی، ﺿﺮﻳﺐ ﭼﻮﻟﮕﻲ و ﺿﺮﻳﺐ ﻛﺸﻴﺪﮔﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮی دارﻧﺪ و اﻳﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ،داده ﻫﺎی ﻓﺎزی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ از داده ﻫﺎی ﻛﻼﺳﻴﻚ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ملخص الجهاز:
259-292 64 1389 ﻣﺠﻠﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻣﺎﻟﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮﺗﻔﻮی ﻣﺎﻟﻲ / ﺷﻤﺎره دوم / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ﻳﺎدداﺷﺖﻫﺎ 1 - Haugen and Baker 2 - Hunt et al 3 - Vijh 4 - Huang 5 -Fama and French 6 - Jensen and Mercer 7 - Bildik 8 - Gulay 9 -Chou et al 10 -Chiao et al 11 - Michailidis, Tospoglou and Papanastasio 12 - Naretea and Ward 13 - Homsud et al 14 - Book Equity to Market Equity Ratio 15 - Nissim and Penman 16 - Firm size 17 -Testing for poolability 18 - Serial correlation 19 - Heteroscedasticity 20 - pooled data ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻮدن ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎی ﻧﻘﺪی ﺑﺮای ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﺑﺎزده ﺳﻬﺎم 65 1389 ﻣﺠﻠﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻣﺎﻟﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮﺗﻔﻮی ﻣﺎﻟﻲ / ﺷﻤﺎره دوم / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ﻣﺠﻠﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻣﺎﻟﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮﺗﻔﻮی ﺷﻤﺎره دوم ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 9831 ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ رﺿﺎﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران از ﻣﺤﺘﻮای ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی 1 دﻛﺘﺮ ﻓﺮﻳﺪون رﻫﻨﻤﺎی رودﭘﺸﺘﻲ 2 ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش: 02/20/98 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ: 02/11/88 ﻳﻮﺳﻒ ﺗﻘﻲﭘﻮرﻳﺎن 3 ﻳﻮﺳﻒ آزادﻳﺎن ﭼﻜﻴﺪه واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: 1- ﻣﻘﺪﻣﻪ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی و ﺣﻔﻆ آن ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﻃـﻮل دوره وﻓـﺎداری و ﺑﻘـﺎی ﻣـﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣـﻲ ﺷﻮد.
58 ﻣﺠﻠﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻣﺎﻟﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮﺗﻔﻮی ﻣﺎﻟﻲ / ﺷﻤﺎره دوم / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 9831 در ﻣﺠﻤﻮع، ﭼﻮن ﻧﺴﺒﺖ0 Hﻫﺎی رد ﺷﺪة ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ اول ﺑﻴﺶ از 05 درﺻﺪ 0 Hﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ )از ﻫﺸﺖ ﺳﻮال، ﻫﻔﺖ ﺳﻮال ﻓﺮض 0 Hرا رد ﻛﺮدﻧﺪ( ﻣﻲ ﺗﻮان ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻮدن اﻃﻼﻋﺎت ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﺑﺮ رﺿﺎﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد و در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﻴﻨﺎن 59% ﻓﺮض0 Hرد ﺷﺪه و ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻓﺮﻋﻲ اول ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد.