ملخص الجهاز:
اگر هزینه فرصت (یعنی هزینهی زمانی که باید صرف این کار کند) را نیز در نظر بگیریم، بهطور کلی درمییابیم که خرید از فروشگاههای زنجیرهای بهصرفهتر از خرید از میادین مختلف است.
در استدلال فوق که شاید با اندکی تفاوت در الفاظ بتوان آن را استدلال صاحبان فروشگاههای زنجیرهای برای راهاندازی این فروشگاهها دانست، چند ادعا نهفته است.
اما بهواقع چند درصد از کالاهایی که در فروشگاههای زنجیرهای عرضه میشوند از لوازم زندگی افراد هستند؟ بسیاری از این کالاها، کالاهایی هستند که برای اولین بار در اینگونه فروشگاهها مشاهده میشوند و پیش از این فرد به هیچوجه آن را از لوازم زندگی خود نمیداند و اگر اینگونه کالاها را در اینجا نبیند، شاید تا آخر عمر نیز آنها را از لوازم زندگی خود محسوب نکند.
گذشته از صحت یا عدم صحت ادعای این افراد در تأثیر مثبت رفاهی این اجناس، باید نکاتی را متذکر شد که این نکات فراتر از مبحث یک فروشگاه زنجیرهای است و نگاهی تمدنی را یادآور میشود: الف: شلوغی شهرها، وجود ترافیک، بههدررفتن وقت افراد در مراجعه به نقاط مختلف شهر و کاهش ساعات مفید زندگی انسانها در شهرهای بزرگ محصول چه عاملی است؟ بدون شک زندگی شهرنشینی که ترویج آن به سالهای اولیهی پس از انقلاب دریانوردی باز میگردد، اولین نطفهی زندگی مدرن است.
لذا اجناس مختلف با این توجیه که هرکدام از لوازم زندگی هستند انتخاب شده و در سبد خرید جای میگیرند.
اما نبود وقت، نیاز به فستفود را ایجاد میکند که پختن آن نیازمند مراجعه به فروشگاههای مدرن و خرید لوازم آن است.