خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین معنویت با شادکامی و توانمندی اساتید دانشگاه پیام نور شهرضا بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل 150 نفر از اساتید دانشگاه پیام نور شهرستان شهرضا بود و حجم نمونه محاسبه شده 108 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش برای بخش کمی از سه پرسشنامه معنویت در محیط کار میلیمین و همکاران، شادکامی اکسفورد و توانمندی اسپرتزر، و برای بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق ، همبستگی مثبت و معناداری بین معنویت با شادکامی وتوانمندی و همچنین، بین شادکامی با توانمندی نشان داد P=0/05) ). همچنین F مشاهده تفاوت معناداری را براساس جنسیت اعضای هیات علمی در میزان معنویت و شادکامی، بر اساس سابقه خدمت اعضای هیات علمی در میزان معنویت و توانمندی، براساس درجه علمی اعضای هیات علمی در میزان معنویت، توانمندی و شادکامی و بر اساس سن اعضای هیات علمی در میزان توانمندی نشان داد( 05/ 0 ).
The aim of this study to was explore the relationship between spirituality with happiness and the professional ability of the faculty members at Payame Noor University، Shahreza Branch. The method was descriptive- correlational study and study population included 150 faculty members. The calculated sample size was 108 participants who were randomly selected. In this study، three questionnaires of spirituality in the workplace of Milimin، Oxford happiness and empowerment of Espertezer were used for the quantitative method. Findings showed positive and significant relationship between spirituality and happiness and as well as the happiness and capabilities (P=0.5). Observed F showed significant differences based on gender، faculty members in the spirituality and happiness، based on history served on the faculty of spirituality and empowerment، based on scientific degree in the faculty of divinity، power and happiness on the basis of age in the ability of faculty indicated at p≤.05.