خلاصة:
استفاده از سریالهای عامهپسند ماهوارهای امروزه به جزئی از زندگی روزمرة بسیاری از مردم، از جمله جوانان تبدیل شده است. این تحقیق در چارچوب مطالعات فرهنگی و با رویکردی مردمنگارانه بهدنبال تحلیل مصرف و دریافت مخاطبان جوان شهر مریوان از این گونه سریالهاست. روش این پژوهش کیفی است و در این راستا از سه تکنیک مصاحبة عمیق، مشاهده، و مشاهدة مشارکتی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. با 25 نفر از مخاطبان جوان مریوانی، مصاحبههای عمقی انجام گرفته است، و همراه با تعدادی از مخاطبان، سریالها تماشا شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که افراد به صورت فعالانه سریالها را گزینش و تماشا میکنند. سریالهای دو کانال فارسیوان و پیامسی فامیلی بیش از همه مورد مصرف قرار میگیرند. جوانان براساس گفتمانهای در دسترس، مفصلبندی هویتی خود، و موقعیتهای اجتماعیشان، رمزگشاییهای متفاوتی از سریالها دارند. آنها با مصرف این سریالها نوعی سبک زندگی را به وجود میآورند که از افراد دیگر متمایز میشوند. بسیاری از مصاحبهشوندگان بر این باورند که کارکرد اصلی این سریالها، طبیعیسازی امور و هنجارشکنی است
People especially youth use the soup operas every day and it has become the part of their life. This research analyzes the consumption and usage of these soup operas satellite series among youth of the city of Marivan. The qualitative method has been used in this research as well as three techniques such as In-depth interviews, observation and participant observation for collecting data. The In-depth interviews with 25 youth lived in Marivan has been done for this research as well as the researcher watching the soap opera with some of the people. The results have indicated that people watching and selecting TV series actively.
The soap operas which have been aired on Farsi 1 and PMC Family satellite TV channel are more popular between the people. The youth decoded the series according to their available discourses as well as their identity and social situations. They create a new kind of lifestyle according to these soap operas so they can be distinguished from other people. Most of the people believe the main function of these soap operas have been deconstruction of the norms
ملخص الجهاز:
نقش عوامل فردی، اجتماعی، و فرهنگی در دریافت پیامهای رسانهای مخاطبان گوناگون نسبت به پیامهای رسانهای واکنشهای گوناگون بروز میدهند، چنانکه نحوة استفادة زنان از رسانهها، همسان با نحوة استفادة مردان نیست، بههمین ترتیب افراد متعلق به گروههای نژادی، قومی، و دیگر گروهها، ممکن است به محتوای خاص رسانهای مشخص با برنامهای تفریحی از موضعی انتقادی نگاه کنند که با موضع اشخاص متعلق به فرهنگ مسلط متفاوت است (فردرو، 1380: 248)؛ و این امر وابسته به عوامل خاص اجتماعی و فرهنگی و شرایط زندگی افراد است (مککوایل، 1385).
ب. جوانان مجرد (زن و مرد) بدون شک میتوان گفت بیشترین مخاطبان سریالها در بین قشر جوان یافت میشوند، و بسیاری از مصاحبهشوندگان نیز بهگونهای به این مسئله اشاره کردهاند.
با وجود اینکه سریالهای عامهپسند ماهوارهای توسط اقشار و طبقات مختلف جامعه مورد مصرف قرار میگیرند اما این مصرفکنندگان، لایههای اجتماعی هستند که تشابههای فرهنگی زیادی به لحاظ مصرف رسانهای و سبک زندگی دارند؛ درواقع بیشتر مصرفکنندگان سریالها افرادی هستند که کمتر به رسانههای سطح بالا (مانند کتاب، تئاتر، اینترنت و غیره) دسترسی دارند.
آنها نشان میدهند که تماشای سریالهای خانوادگی را دیگر نمیتوان فعالیت مربوط به جنس خاصی قلمداد کرد، و میگویند که جاذبة سریالها به گونهای تغییر یافته است که نه فقط زنان بلکه مردان را نیز به سوی خود میکشاند.
البته لازم است اشاره شود که زنان در کنار تماشای سریالها، سعی میکنند به کارهای داخل خانه هم برسند، ولی آنها تکرار سریالها را میبینند، به شخصیتها علاقه نشان میدهند، و در صورت از دست دادن سریال ناراحت و متأثر میشوند.