خلاصة:
آموزش و سنجش صرفا به معنی سنجش پیشرفت تحصیلی نیست بلکه سنجش و ارزیابی فراگیر هم فرایند و هم نتیجه اولی، لازم و ملزوم یکدیگر و دو مولفه مکمل برنامه آموزشی- درسی محسوب می شوند. آموزش فرایند و پدیده ای است که بخش وسیعی از منابع مادی و معنوی اغلب جوامع را به خود اختصاص می دهد. اغلب جوامع این نوع هزینه کرد را سرمایه گذاری بلند مدت تلقی می کنند. از این رو لازم است که عملکرد آموزشی نهادهای آموزشی به دقت و به طور مستمر از جنبه های مختلف ارزیابی شود. در این راستا، این پژوهش تلاشی است در جهت بررسی برنامه آموزش های علمی دانشگاه افسری امام علی(ع) از منظر استادان و دانشجویان که از آنها خواسته شد به یک پرسشنامه صد سوالی روا و پایای معطوف به 9 متغیر اصلی یک برنامه آموزشی- درسی پاسخ دهند؛ ولی در این مقاله صرفا به نتایج حاصل در ارتباط با چهار متغیر اولیه شامل: برنامه ریزی آموزشی، اهداف آموزشی، محتوای آموزشی و نظام اجرای آموزش ها از نگاه میزان انطباق با استانداردهای متعارف و روابط متقابل درونی اکتفا شده است. تجزیه و تحلیل کمی داده ها بر اساس ضرایب بسامد انتخاب گزینه های مربوط به متغیرها نشان داد که برنامه ریزی آموزشی- درسی دانشگاه مستلزم بازنگری و انطباق با معیارها و استانداردهای علمی است. اهداف آموزش های علمی مثبت ارزیابی می شوند ولی دانشجویان در مقایسه با استادان اشراف کمتری نسبت به اهداف دارند. هنوز تطابق و هماهنگی کاملا مثبتی بین محتوای آموزشی و برنامه آموزشی– درسی و همچنین اهداف برنامه وجود ندارد که بازنگری و بهبود کیفیت محتوای آموزشی ضرورت می یابد.
ملخص الجهاز:
در اين راستا، اين پژوهش تلاشي است در جهت بررسي برنامۀ آموزش هاي علمي دانشگاه افسري امام علي (ع ) از منظر استادان و دانشجويان که از آنها خواسته شد به يک پرسشنامۀ صد سؤالي روا و پاياي معطوف به ٩ متغير اصلي يک برنامۀ آموزشي- درسي پاسخ دهند؛ ولي در اين مقاله صرفا به نتايج حاصل در ارتباط با چهار متغير اوليه شامل : برنامه ريزي آموزشي، اهداف آموزشي، محتواي آموزشي و نظام اجراي آموزش ها از نگاه ميزان انطباق با استانداردهاي متعارف و روابط متقابل دروني اکتفا شده است .
از اين رو تعداد متغيرهاي هدف برابر با تعداد پرسش هاي پژوهش و متغير اصلي هر پرسش است که در مجموع عبارتند از: برنامه ريزي آموزشي و درسي اهداف آموزش هاي علمي محتواي آموزشي طراحي و اجراي آموزشي جامعۀ آماري و نمونۀ آماري با توجه به شاخصه هاي مذکور، جامعي آماري اين مطالعه را دو گروه عمدة دست اندرکار و ذينفع آموزش تشکيل ميدهد که عبارتند از: استادان سازماني و دانشجويان سال آخر دانشگاه افسري امام علي (ع ) که تصور ميشود بنا به تجربۀ آموزش چند ساله در دانشگاه ، از اشراف و آگاهي مطلوبي به ماهيت برنامۀ آموزش هاي علمي دارند.
براي انجام اين مهم پرسشنامه مرکب از ٩ متغير کلان حاوي ١٠٠ پرسش معطوف به پرسش ها و اهداف تحقيق بر اساس معيارها، ملاحظات ، استانداردها و شاخص هاي متعارف يک برنامۀ آموزشي و درسي و همچنين ساير شاخص هاي مندرج در منابع علمي ناظر بر ارزيابي يک برنامه درسي تهيه و پس از اعتبار سنجي لازم از منظر روايي و پايايي استفاده شده است .
Program evaluation in higher education.
R. Sanders, Educational Evaluation: Theory and Practice.