خلاصة:
معجزه جاویدان پیامبر اعظم (ص)، نزد همه مسلمانان از جایگاهی بس رفیع برخوردار است، اما امت اسلامی نتوانسته است با تکیه بر آموزه های آن از پیشرفت لازم در حیات مادی و معنوی برخوردار شود. سوال این است که جایگاه قرآن از دیدگاه علی (ع) چیست و بایسته ها و نبایسته ها، در نسبت میان ما و قرآن کدامند؟ در نگاه آن حضرت، قرآن، کتاب زندگی و قانون اساسی اسلام، هدایت گر به استوارترین راه ها، شفابخش دردهای فردی و اجتماعی بشر، مبنای عمل مسلمانان و روش چگونه اندیشیدن و چگونه زیستن است. راه نجات قرآن از مهجوریت، تنها در گرو فهم و عمل به تمام آموزه های آن، در عرصه حیات فردی و اجتماعی است.
ملخص الجهاز:
com مقدمه معجزه جاویدان پیامبر اعظم (ص ) به عنوان قانون اساسی زندگی ، برای آنان که جامـه پارسایی بر تن کرده اند، کتاب هدایت (بقره : ٢) به سوی استوارترین آئین زنـدگی اسـت (اسراء: ٩)؛ هم دردهای بشر را شناسانده است و هم راه های درمان را همچون نـسخه ای شفا بخش (اسرا: ٨٢)، در دست پزشکی حاذق (نهج البلاغه : خطبه ١٠٨) قرارداده اسـت .
نجات دهند؟ در پاسخ به این سؤال ، چند گزینه قابل طرح و بررسـی اسـت : یـا نقـص در نویـسنده نسخه و قانون است ، یا طبیبی که آن را املاء کرده ، به درستی رسالتش و ابلاغش را بـه انجام نرسانده است ، یا مفسران واقعی آن کوتاهی کرده اند، یا جامعه مسلمانان جایگاه آن را به درستی نشناخته و به آن جامه عمل نپوشیده اند؟ کـدامیک ؟ از آنجـا کـه قـرآن از سرچشمه زلال علم نامتناهی و کامل الهی سرچشمه گرفته است و امین وحی آن را بـر قلب رسول خدا (ص )، نازل نموده و حضرتش در مقام دریافت و ابلاغ وحی ، از هر خطا و اشتباه و سهوی ، بکلی مصون است و او و خاندان طاهرینش در تفسیر این کتاب قـانون ، نهایت مساعی خویش را بکار گرفتند و جایگاه آن را در منظومه فکری اسلام به روشـنی تبیین نموده اند، به نظر می رسد راز دردهای فردی و اجتماعی بشر، به ویژه مـسلمانان را باید در نشناختن جایگاه و رسالت حقیقی قرآن و عدم التزام عملی به تمامی آموزه هـای آن جست و جو کرد.