خلاصة:
این تحقیق با هدف کمک به فهم مدیریت و اشتراک دانش در بخش عمومی در منطقه خاورمیانه و از طریق یـک نمونه پژوهی بر پایـه بررسـی ابتکـارات ، چـالش هـا و موانـع پـیش روی دانـش صـورت گرفتـه اسـت . مصـاحبه هـای نیمه ساختارمند با پانزده نفر از افسران پلـیس در رده هـا و سـطوح مختلـف صـورت گرفـت . سـوالات بـر راهبردهـا و رهیافت های مدیریت دانش ، به منظور تشویق کارکنان به مبادله و اشتراک دانش ، و نیز مشکلات مربـوط بـه تشـویق افسران در به اشتراکگذاشتن دانش متمرکز شد. مصاحبه ها یا پس از ضبط ، رونوشت از آن تهیه میشد و یا مستقیما از آن ها یادداشت برداری میشد. یک تحلیل سه مرحله ای موضوعی نیز از مصاحبه ها صورت پذیرفت . نیروی پلـیس دبی دارای تعهدی راهبردی به توسعه مدیریت دانش به منظور افزایش کارایی خویش است . این نیرو در سال ٢٠٠٣ برنامه سرمایه گذاری بر روی مهارت ها را آغاز و در سال ٢٠٠٥ ادارة مدیریت دانـش و در سـال ٢٠٠٩ ادارة آمـوزش را تاسیس نمود. اما شواهد به دست آمده از مصاحبه ها نشان میدهد که سازمان هنوز نتوانسته است فرهنگ دانشـی را درون سازمان جا بیندازد. چهار مانع کلیدی بالقوة پیش روی اشتراک دانش شناسایی شد: ساختار سازمانی، رهبـری، اختصاص دادن زمان و اعتماد. این مقاله اهمیت رهبری، اختصاص دادن زمـان و اعتمـاد را در مسـیر تـرویج فرهنـگ دانشی و تشویق در به اشتراکگذاشتن دانش آشکار میسازد. در فرهنگ عربی، عنصر رهبری و اعتماد و پـاداش هـای مرتبط با آن ، مانند احترام ، نقش ویژه ای در این مسیر ایفا میکند.
ملخص الجهاز:
Krogh et al ;١٩٩٨ ,Prusak &Davenport ) با وجود این ، هنوز مشخص نیست که چگونه فرهنـگ دانشـی توسـعه مـییابـد و آثـار آن بـر اشتراک دانش در درون سازمان چیست .
به طور خاص ، به منظور اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش و ترویج اشتراک دانـش در فرهنگ عربی، فهم و تطبیق ارزش های فرهنگی بـا رهیافـت هـای فرهنگـی سـازمان امـری ضروری محسوب میشود (٢٠٠٥ ,Sabri ;٢٠٠٥ ,Hutchings &Weir ).
ObjectOriented Structure / دومین عامل ، که در چندین تحقیق شناسایی شده است و عامل مهمی در زمینه اشـتراک موفقیت آمیز دانش به شمار میرود، رهبری و مدیریت است ؛ برای مثال ، بردا، ریورا وازکـوئز (٢٠٠٩) در تحقیقی بر روی سازمان های بخش عمومی در پورتریکو دریافت که ، تا جایی کـه به کارکنان مربوط میشود، فقدان تعهد در مدیریت ، همراه با محیط سازمانی و فقدان آگاهی عاطفی موانع مهم اشتراک دانش تلقی میشود.
اعطای پاداش برای اشتراک دانش نیز مستقیما بـه نظـر مدیران مربوط است و این امر هنوز بحث پیچیده ای، به ویژه در سازمان های بخـش عمـومی، / محسوب میشود.
همان گونه که قبلا ذکر شد، نیروی پلیس دبی در آگـاهیبخشـی و بـه کـارگیری مدیران سطوح میانی و نیز افسرانی که در مرکز ابتکارات مدیریت دانش قـرار دارنـد ناکـام بوده است و این امر پیامدهایی جدی برای نفوذ فرهنگ دانشی در سازمان دارد.
برخی دیگر از مفسران بر این نکته تأکید کرده اند که تمام سطوح رهبری باید برای مشارکت در توسـعه فرهنگ دانشی در سازمان فعال باشد(٢٠٠٣ ,Satyadas &Marsh ;٢٠٠١ ,.