خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیت و هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی1388 مشغول تحصیل می باشند. انتخاب نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای و به تعداد 177 نفر صورت گرفت. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و مقیاس هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. داده ها نشان داد ویژگی های شخصیتی نوروزگرایی، برون گرایی و باوجدان بودن، همبستگی آماری معنی داری با هوش هیجانی دارند که به ترتیب 75/0-، 27/0، 38/0 بود (01/0P<). نوزوزگرایی 56 درصد، برون گرایی 8 درصد، و باوجدان بودن 15 درصد از واریانس هوش هیجانی را پیش بینی می کنند. بهنظر می رسد توجه به ویژگی های شخصیتی در رسیدن به اهداف درمانی و مداخلات رفتاری برای ارتقای هوش هیجانی دانش آموزان دختر مفید باشد.
ملخص الجهاز:
"با توجه به متفاوت بودن نتایج مطالعات انجام گرفته، تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است و به بررسی این فرضیه می پردازد که بین ویژگی های شخصیتی (برونگرایی، روان رنجورخویی، دلپذیر بودن، باوجدان بودن، انعطاف پذیری) و هوش هیجانی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (1) توزیع پراکندگی ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی مؤلفه های ویژگی های شخصیتی میانگین انحراف استاندارد کجی حداقل نمره حداکثر نمره تعداد نوروز گرایی 47/24 86/6 47/0 10 45 177 برونگرایی 29/29 02/6 63/0- 8 43 177 انعطاف پذیری 14/26 71/3 18/0 18 37 177 دلپذیر بودن 23/30 86/4 06/0- 17 42 177 باوجدان بودن 15/33 81/5 26/0- 16 32 177 هوش هیجانی 29/105 7/10 06/0- 76 132 177 نمودار شماره (1) توزیع پراکندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر شهر تبریز همان طوری که در جدول (2) ملاحظه می شود نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی (نوروز گرایی، برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر بودن و با وجدان بودن) و هوش هیجانی نشان داد که رابطه منفی بین هوش هیجانی و نوروزگرایی (P<0/001 , r=-0/75)، رابطه مثبت بین هوش هیجانی و برونگرایی (P<0/001 , r=0/38) است."