ملخص الجهاز:
"شجریان:در سال 1375،با پیشنهاد جناب گودرزی در مورد ارائه یک نشریه هنری که بتواند نظرات هنر دوستان و هنرمندان جامعه را ارائه کند،قرار شد در یک پرسش و پاسخ دو جلسهای که تقریبا 14 جلسه نیز طول کشید،آنچه را که تجربهء چند سالهء اجتماعی و هنریام بود در قالب این پرسشها عرض کنم و سؤالات خوبی در این گفتوگوها مطرح شد و به همین دلیل بحث پیش از یک دو جلسه موردنظر ادامه پیدا کرد.
کتاب ماه:در مورد حزن و اندوه در موسیقی ایرانی دیدگاههایی وجود دارد،بهطور مثال وقتی آواز دشتی خوانده میشود،از نظر عدهای آوازی محزون است و بعضی نیز معتقدند این آواز زاینده تفکر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کتاب ماه:در خصوص موسیقی پاپ و شکلگیری آن در کشور ما چه نظری دارید؟ شجریان:اگر منظور آن نوع موسیقی پاپ است که امروزه در کشور ما تولید و در جامعه حاکم شده است بنده به آن بهطور مطلق گوش نمیدهم.
کتاب ماه:با عنایت به نگاه و توجه شما به جوانان، بفرمایید صدای شما روی چه سنینی تأثیر بیشتری دارد؟و درواقع در صدای شما،یک جوان چه چیزی را جستجو میکند که هر روز احساس طلب بیشتری مینماید؟ شجریان:در واقع این رابطهای است که بین یک صدا و یک نهاد یا یک گوهر ایجاد میشود.
موسیقی دستگاهی ایران ردیف میرزا عبد الله @ موسیقی دستگاهی ایران ردیف میرزا عبد الله به روایت نور علی خان برومند @تنظیم و نتنویسی برای سنتور:دکتر احد بهجت @مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور،1379 (به تصویر صفحه مراجعه شود) موسیقی در بسیاری از اوقات،آن چیزی نیست که ما معرفی میکنیم و کاری را که ما از آن انتظار داریم انجام نمیدهد،چرا که علیرغم تصورات ما،ماهیت خاص خود را دارد،که البته این به معنای انکار خلاقیت آهنگساز نیست."