خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی و ارتباط آن با برخی از مشخصـات فردی در معلمــان شهــر بیرجنـــد بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهر بیرجند 2032 نفر است. نمونه تحقیق متشکل از 105 معلم تربیت بدنی و تعداد 100 نفر معلم غیر تربیت بدنی که از طریق مطالعـــه مقدماتی و تعیین n نمونـــه و با روش نمونه گیری تصادفی تراکمی به دست آمده است. روش تحقیق از نوع علی ـ مقایسه ای بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد عوامل نگهدارنده شغلی (ویسوکی و کروم، 1991) استفاده شده است که روایی و پایایی آن به وسیله محقق مجددا به دست آمد (05/0= α ؛ 87%(r> تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق نرم افزار (ver.11/5) spss و Minitab (ver.8) انجام گرفت. از آزمون های آماری کلموگرف اسمیرنف، تی استیودنت، آنالیز واریانس یک طرفه و دو طرفه و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد: ـ بین سطح عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی مرد و زن، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (05/0> P) ـ در هر دو گروه معلمان زن رضایت بیشتری داشتند. ـ در بررسی ارتباط مولفه های عوامل نگهدارنده شغلی در دو گروه در معلمان تربیت بدنی فقط نوع کار با حقوق و همکار با حقوق و در معلمان غیر تربیت بدنی، فقط نوع کار با سرپرست و همکار رابطه معنی داری وجود داشت. ـ در بررسی ارتباط برخی از مشخصات فردی (سن، سابقه خدمت، سطح تحصیلات) و عوامل نگهدارنده شغلی در دو گروه فقط بین سطح تحصیلات و سطح عوامل نگهدارنده شغلی در معلمان غیر تربیت بدنی، همبستگی معنی داری مشاهده شد. (75/3 F= و 05/0> P) نتیجه کلی: برای حفظ و ارتقای سطح رضایتمندی معلمان مرد تربیت بدنی، بایستی به انگیزه ارتقا و حقوق و دستمزد در برنامه ریزی های آتی توجه شود.
ملخص الجهاز:
ـ در بررسی ارتباط برخی از مشخصات فردی (سن ، سابقة خدمت ، سطح تحصیلات ) و عوامل نگهدارندة شغلی در دو گروه فقط بین سـطح تحـصیلات و سـطح عوامـل نگهدارنـدة شـغلی در معلمـان غیـر تربیـت بـدنی ، همبـستگی معنـی داری مـشاهده شـد.
روش شناسی با توجه به مقایسة عوامل نگهدارندة شغلی در بین معلمان تربیت بدنی و غیر تربیـت بـدنی روش تحقیـق ایـن پژوهش از نوع علی ـ مقایسه ای است به طوری کـه جهـت گـردآوری اطلاعـات از دو پرسـش نامـة مجـزا و مستقل از هم استفاده شد: ١ـ پرسش نامة اطلاعات عمومی (محقق ساخته ) شامل مشخصات فردی مشتمل بـر جنـسیت ، سـن ، و سـطح تحصیلات ، وضعیت تأهل ، سابقة خدمت و مقطع آموزشی .
میزان عوامل نگهدارندة شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی را به تفکیک مؤلفه های آن (نوع کار، سرپرست ، همکار، ارتقا و حقوق ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از روش تی استودنت (T-test) این فرضیه مورد آزمون قرار گرفت .
همبستگی بین زیر مؤلفه ها و ابعاد مختلف عوامل نگهدارندة شغلی در معلمان غیرتربیت بدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) / جدول (٤) ارتباط زیر مؤلفه های عوامل نگهدارندة شغلی معلمـان تربیـت بـدنی و غیـر تربیـت بـدنی را نـشان می دهد: (در معلمان غیر تربیت بدنی ) ١ ـ شاخص نوع کار با ارتقا و حقوق همبستگی مثبت ومعنی دار داشته است .
Job satisfaction among athletic train ers in NCAA division laa, The sporty journal, Vol. 9 No. 1, P: 1-6.