خلاصة:
سابقه و هدف: دانشکده های دندانپزشکی محیط پر استرسی محسوب می شوند که بر روی سلامت روان دانشجویان موثر میباشند. گزارشات مختلفی از منابع استرس زا و آمار متفاوت از وضعیت آن در دانشجویان دندانپزشکی داده شده است. هدف این تحقیق بررسی وضعیت سلامت روانی و منابع استرس زا در دانشجویان دوره های کلینیکی در دو مقطع زمانی مختلف در این دانشکده بود.
مواد و روشها: این تحقیق به روش cross-sectional و در دو مقطع زمانی روی دانشجویان دوره های کلینیکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران انجام گردید. در مرحله اول 301 دانشجو و در مرحله دوم 395 دانشجو مورد ارزیابی قرار گرفتند. سلامت روانی با استفاده از پرسشنامه استاندارد (General Health Questionnaire) GHQ-28 بررسی شد. منابع استرس زا نیز با پرسشنامه استاندارد (Dental Environment Stress) DES بررسی شد و عوامل مرتبط شامل خصوصیات فردی و اجتماعی آنها نیز ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری کای-دو مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: در مقطع زمانی اول 209 دختر (04/69%) و 92 پسر (6/30%) و در مقطع زمانی دوم 290 دختر (4/73%) و 105 پسر (5/26%) شرکت داشتند. میانگین سنی در گروه اول 9/1±6/23 و میانگین سنی افراد در گروه دوم 2/2±2/24 سال بود. از دانشجویان گروه اول 60% مشکوک به ناسازگاری روانی بودند که این رقم برای گروه دوم 56% بود. سه عامل مهم استرس زا در گروه اول به ترتیب نقش مسوولین و اساتید، مسائل و مشکلات مالی و حجم تکالیف، و در مورد گروه دوم، حجم تکالیف، اساتید و مسوولان، کارآیی دانشجو و نگرش به رشته دندانپزشکی بود.
نتیجه گیری: با توجه به شیوع قابل توجه موارد مشکوک به عدم سلامت روانی و وجود عوامل متعدد استرس زا برای دانشجویان، اقدام هرچه سریعتر مسوولین محترم در تعدیل عوامل لازم است.
Background and Aim: Dental schools are known to be highly demanding and stressful learning environments that may affect the mental health of dental students. Stressors in dental schools are reported to be from different sources. The purpose of this study was to evaluate mental health and sources of stress among dental students in two different time intervals.
Materials and Methods: This cross-sectional descriptive study was performed on two groups of clinical dental students at different time spans. In first and second group، 301 and 395 students were evaluated، respectively. General Health Questionnaire-28 (GHQ-28) was used in this study to assess mental status. Dental Environment Stress Questionnaire (DES) was also used to determine the stressors. Related factors such as personal characteristics and social factors were assessed. Data were analyzed using Chi-squer test.
Results: In the first group، 301 students (209 female and 92 male) with mean age of 23.6±1.9 and in the second group 395 students (290 female and 105 male) with mean age of 24.2±2.2 participated. In first and second group 60% and 56% had some degrees of psychological disorders، respectively. The most common stressors in the first group were faculty and administration، financial problems and work load. In the second group، the most common stressors were work load، faculty and administration، clinical procedures and professional future.
Conclusion: Regarding the considerable incidence of mental involvement and distress among the students، it is recommended that faculty and administration authorities take action to reduce or adjust the stressors.