خلاصة:
عبدالوهاب بياتي (1926- 1999) از نامدارترين سرايندگان پيشگام شعر نو عربي در عصر حاضر است كه بهويژه در متن فاخر سوگ- سرودهي «موت الإسكندر المقدوني» از دفتر «الموت في الحياه» به طرح سير سوگوارهاي شكست ابرمرد معاصر عراقي در هيئت اسكندر مقدوني پرداخته است. در ادبيات معاصر فارسي نيز مهدي اخوان ثالث (1307- 1369) در سراسر داستانوارهي بشكوه «قصهي شهر سنگستان» از دفتر «از اين اوستا» در بزرگداشتي آييني، تراژدي شكست ابرمرد اساطيري ايران يا همان شهريار شهر سنگستان را بازميگويد.
اين جستار طي خوانش تطبيقي دو سروده، به تبيين الگوي سوگوارهاي عبدالوهاب بياتي و مهدي اخوان ثالث در تصوير «شكست ابرمرد» پرداخته و كوشيده است تا همگانيها و ناهمسانيهاي اين دو غمنامه را در چگونگي روايت شكست قهرمان بازنمايد؛ براي دستيابي به اين هدف، نگارنده پس از گذري كوتاه بر زندگي و آثار پديدآورندگان دو متن، در آغاز، عناصر مطرحِ دو سوگ- سروده را با تاكيد بر طرح داستاني و سازههاي آن، تصوير ابرمرد و انديشه و بينش او مورد توجه قرار داده و در ادامه، براي برابريابي سازههاي سير سوگوارهاي آنها به تحليل گفتار دو متن، سبك، لحن و تكنيك و واكنش رواني روايتشنو ميپردازد و در بخش پاياني، رويكرد فرجامشناسانه و پيشگويانهي راوي را به تماشا مينشيند؛ برآيند نهايي پژوهش حاضر، بهرهگيري دو پديدآور از عناصر برجستهي هر دو گونهي تراژدي و داستان است كه در راستاي تبيين روشن آرمان جاودانگيِ نهفته در ضمير خودآگاه با ترسيم نگارههاي مرگ و نيستي در سيري سوگوارانه، نسبتاً موفق بوده است.
Abd al-Wahhab al-Bayyati (1926-1999) is one of the most famous Arabic new poetry pioneers in the current age who deals with the design of Iraqi’s contemporary superman tragic failure plunge in the form of Alexander Maghdooni in his distinguished tragic poetry «Mavto- al-Eskandar al-Maghdooni» text from «Al-Mavto fi Al-Hayate»، In Persian literature، also Mahdi Akhavan Sales (1307-1369) in all his magnificent fiction-like «Sangestan City» Story from «Az in Avesta» text interprets the tragic failure of Iranian mythicized superman or the very Sangestan city''s king in a ritual veneration.
This essay، by comparative reading of both tragic poems، deals with Abd al-Wahhab al-Bayyati and Mahdi Akhavan Sales tragic model in superman failure picture، and tries to reveal these two elegies homogeneity and heterogeneity in the narration of the heros'' failure.
For reaching this aim، the author after reviewing briefly the life and works of these two text''s creators، initially considers the significant elements in these tragic works by emphasis on the story plan and their stractures and the picture and thought and vision of a superman. Then for finding tragic circulation parallelism، he engages in analizing both texts'' speech and techniques and the hearer'' mental interaction in them. In the final part، he observes the narrators'' teological and predictive. The final result of the current research is a relatively successful utilization of these two creators of both versions of tragedy and fiction along with determining explicitely the latent eternity goal in conscious mind with drawing death and nihility figures in a tragic and mournful circulation.