خلاصة:
از قرن هفدهم میلادی ، ارامنـه در ایـران ، از نظـر تجـاری و اقتـصادی ، همچنـین فرهنگی و هنری تاثیرات مهم و اساسی بجای گذاشتند. این مقالـه ، بـا اسـتفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با نگاهی به تاریخ نقاشی ارامنه ایران به تبیین جایگـاه میناس ؛ نقاش ارمنی قرن هفدهم میلادی ، در نقاشی ایران پرداخته است . یافته های این مقاله ، گویای این مطلب است که میناس به عنوان یک نقاش ایرانی ـ ارمنی در ورود نقاشی اروپایی به ایران ، چهره نگاری های بزرگ اندازه با رنگ روغن ، تعلـیم استاد رضا عباسی و تاکید او بر حضور نقاشـی در زنـدگی اجتمـاعی ، شخـصیتی موثر در تاریخ نقاشی ایران به شمار می رود. هدف این مقاله بررسی جایگـاه ایـن نقاش گمنام ، در تاریخ نقاشی ایـران و آگـاهی از توانمنـدی هـا و تـاثیرات او در شکل گیری نقاشی ایران در قرن هفدهم می باشد.
Armenian presence in Iran from the 17th century not only had an important influence on commerce and economy but also on culture and art. With a look at the history of Persian - Armenian painting in Iran، this article will explicate the position of Minas، the Armenian painter of 17th century، in the Persian painting in a descriptive-analytical method. Findings of this study speaks of Minas as an Iranian-Armenian painter who had an important role in introducing European painting to Iran، depiction of large portraits with oils، teaching the Master Reza Abbasi and his emphasis on the presence of painting in social life. The aim of this article is to study the position of this unknown painter in the history of Persian painting and noticing his abilities and impacts on Persian painting in 17th century.
ملخص الجهاز:
یافته های این مقاله ، گویای این مطلب است که میناس به عنوان یک نقاش ایرانی ـ ارمنی در ورود نقاشی اروپایی به ایران ، چهره نگاری های بزرگ اندازه با رنگ روغن ، تعلـیم استاد رضا عباسی و تاکید او بر حضور نقاشـی در زنـدگی اجتمـاعی ، شخـصیتی موثر در تاریخ نقاشی ایران به شمار می رود.
مانیا قازاریان در کتاب هنر نقاشی جلفای نو (اصفهان) سـدههـای هفـدهم و هجـدهم ، ضمن ارائه ی مطالبی تاریخی و مستند از نقاشان معروف ارمنی آن دوران ، در یـک بخـش مجزا، زندگی ، آثار و جایگاه میناس را مورد بررسی قرار داده اسـت .
یکی از محققین معاصر ارمنی ؛ لئون میناسیان ، در مقاله ای تحت عنوان «استاد میناس نقاش مشهور جلفا»، ضمن معرفی کامل سبک و تکنیک های کاری میناس به بیـان ویژگـی هـای شخصیتی و هنری او پرداخته است .
همچنـین ایشان در مقاله ی دیگری با عنوان «تاثیر تجارت بر توسعه هنر نقاشی جلفـای اصـفهان در عصر صفوی »، با اختصاص بخش خاصی به میناس ، قلم قوی و توانمند او را در ثبت بیـان طبیعی و زنده ی موضوعات مطرح کرده است .
مردم نگاری تاریخی هنر در جلفای اصفهان مورد بررسی قرار داده است ، ایـن تاثیرگـذاری فرهنگی و هنری را چنین شرح می دهد: «تاجران متمول ارمنی از خرج کـردن پـول بـرای زیستگاه خود، ابا نداشتند؛ خانه های مجللی برای خود احداث می کردنـد و در آن پـذیرای مقامات رسمی مملکت بودند.
طبق اسناد موجود، میناس زهرابیان ، اولین نقاش توانمند ارمنی است کـه نقاشـی اروپایی را وارد نقاشی ایران کرد.