خلاصة:
آرایش صورت فنی است که افراد بشر برای خوش منظره کردن چهره خویش از آن استفاده می کنند. در این زمینه زنان با استفاده گسترده و بی سابقه از تغییردهنده ها و اصلاح کننده های علمی و غیرعلمی گوی سبقت را از مردان ربوده اند. بررسی دلایل گرایش زنان به این نوع رفتار هدف اصلی این پژوهش است. بدین منظور 200 دانشجوی مجرد و متاهل در دانشگاه های شهید باهنر و آزاد شهر کرمان بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده متناسب با حجم مطالعه شدند. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفت و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها و شدت و ضعف آن ها از آزمون های اسپیرمن، کندال c و d، و سامرز d استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد دختران و زنان دانشجو علل گرایش به آرایش چهره خود را فقدان اعتماد به نفس، هم رنگی با جماعت زنان، ترمیم آسیب های صورت، اعتراض به سختگیری های جامعه و خانواده، احساس برخوردار بودن از روحیه بهتر، واهمه از جذب شدن همسران خود به زنان و دختران زیباروی و آرایش کرده، پنهان کردن خستگی های ناشی از کار زیاد روزانه و جزآن ارزیابی کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد پنج متغیر فقدان اعتماد به نفس، نیاز به تایید دیگران، اعتقاد به زیبایی زنان به عنوان شرط انتخاب همسر برای مردان، تمایل به نشان دادن موقعیت طبقاتی بالاتر و اعتراض به سختگیری های جامعه و خانواده به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین علل گرایش به لوازم آرایش داشته اند وارد معادله شد و حدود 67 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کرد.
The aim of this paper is to study of sociological factors affecting young girls and women’s use of make-up tools. The study has been conducted through survey method and the data has been collected by questionnaire. The statistical sample was 200 girl and women students from Kerman universities that selected by Simple Random Sampling. Also، in this paper، has been used from Kendall، Somers D and Man- Whitney U tests. The finding reveal that there is a significant relationship between variables of Lace of confidence ، Wagon women folk، Repair damage done in the face، Family and community to protest crackdown، Having a better mood، Fear of their wives attracted to other beautiful women، Daily fatigue and overwork hide with using Cosmetics. The results of regression coefficient show that variables of lace of confidence، require the approval of others، beauty female mate choice condition، view more prestige، family and community to protest crack dowen have been entered into the equation respectively based on their importance in explaining the dependant variables and explain total amount of %67 of variance of the dependant variable.
ملخص الجهاز:
بررسي عوامل مؤثر بر گرايش زنان و دختران دانشجو به آرايش چهره (مورد مطالعه : دانشگاه هاي شهر کرمان ) سوده مقصودي ١ مژده آراسته ٢ 3 سميرا تندولي تاريخ دريافت : ٩٢/٨/١٣ تاريخ پذيرش : ٩٢/١١/٤ چکيده آرايش صورت فني است که افراد بشر براي خوش منظره کردن چهرة خويش از آن استفاده مـيکننـد.
يافتـه هـاي تحقيـق نشان داد دختران و زنان دانشجو علل گرايش به آرايش چهرة خود را فقدان اعتماد به نفس ، هم رنگي با جماعت زنان ، ترميم آسيب هاي صورت ، اعتراض به سـختگيريهـاي جامعـه و خـانواده ، احسـاس برخوردار بودن از روحيۀ بهتر، واهمه از جذب شدن همسران خـود بـه زنـان و دختـران زيبـاروي و آرايش کرده ، پنهان کردن خستگيهاي ناشي از کار زياد روزانه و جزآن ارزيابي کردنـد.
بنا به اهميت موضوع اين پژوهش و باتوجه به نتايج و عواقب از بين رفتن هويت فرهنگـي- ملي جوانان ، تحقيق حاضر به بررسي علل گرايش زنان و دختران دانشجوي دانشگاه هاي کرمـان به آرايش چهرة خويش پرداخته و بـدين منظـور اطلاعـات لازم از زنـان و دختـران دانشـجوي مشغول به تحصيل در دانشگاه هاي دولتي و آزاد کرمان گردآوري شده است .
خلاصۀ ضريب همبستگي بين متغيرهاي مستقل و وابسته (رجوع شود به تصوير صفحه) نتايج جدول ١ نشان داد بين متغيرهاي ميزان اعتماد به نفس ، زيبايي شرط انتخاب همسر، برخوردار بودن از روحيۀ بهتر، جلوگيري از جذب شوهران به زنان آرايش کرده ، تبليغات رسانه ها، نداشتن تفريح و سرگرمي خاص در زندگي، هم رنگي با جماعت زنان ، نشان دادن وضعيت طبقاتي، برطرف کردن خستگيهاي ناشي از کار روزانه ، باهوش نشان دادن خود، ترميم آسيب هاي صورت ، تأييد ديگران ، کسب شغل يا موقعيت اجتماعي، نشان دادن سن واقعي، اعتراض به سختگيريهاي خانواده و مدرسه با ميزان گرايش به استفاده از لوازم آرايشي رابطۀ معناداري وجود دارد، زيرا sig به دست آمده کوچک تر از ٠/٠٥ است .