خلاصة:
جهانی شدن به مفهوم فرایند جامعه بازیادهکده جهانی اطلاق می شود که در آن همگان از حقوق
برابر نظیر آزادی بیان، رشد فکری، آرمان یکپارچگی،انجمن های علمی، فرهنگی و صنعتی با ارشاد
مدیران شایسته و رهبران کارآمد آموزشی بر خوردار باشند، به فعالیت های اقتصادی و مبادلات تجاری
بپردازند، گفت وگوهای گروهی و جمعی میان آنان بر پایه های منطق، تناسب اجتماعی گفتار و آموز ههای
بهداشت روانی استوار باشد، در روابط متقابل از همکاری مثبت و تعامل اثر بخش بهره بگیرند، از آموختن
مادام العمر و رشد همه جانبه خویش- در جهانی که فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال
پیشرفت و دگرگونی است- لذت ببرند، فراتر از خودخواهی بیندیشند و به دیگر خواهی تمسک جویند.
افراد در این دهکده جهانی به آرمان های انسان دوستانه و خی رخواهانه جامعه بشری پای بندند، به پیروی
از پیامبران الهی، مصلحان نوع دوست و شایستگان ارشادگر، زندگی اجتماعی را در حیات همنوعان و
آسایش و سعادت خود را در خوشبختی و رفاه دیگران جستجو کنند. ایجاد چنین شرایطی در عصر جهانی شدن وظیفه اصلی و اساسی آموزش و پرورش است.
One of the main foundation of the development in the country is related to
its educational sector. The special importance of the education is mainly due to
the fact that is considered as an important instrument in the process of
development as a whole on the one hand, and also as one of the development
goals on the other hand. In different countries the establishment and activity of
educational system has been recognized as an ordinary matter and usually a
large quantity of financial resources are spent on it through public or private
budgets. In addition, considerable amount of the best part of human's life time
is allocated to the different kind of education. Such an importance has led
education to be gradually recognized as a main subject of policy making both
internally and internationally. While education was thought to be an unknown
subject in the past, by increasing its acceptance as a strategic factor to improve
national development, the argument of analytical study on educational policies
has become a very important issue as well. The importance of studies on
educational policies has never been to such an escale internationally. Therefore,
nowadays examining the educational problems, including macro-policies and
planning on its development as the main goal of the policies is regarded as a
necessity.
ملخص الجهاز:
سیاست های آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن دکتر رمضان جهانیان - ستاره محجوبی (تاریخ دریافت : ١٣٩٠/٣/٢٣ و تاریخ تصویب : ١٣٩٠/٦/١٢) چکیده جهانی شدن به مفهوم فرایند جامعه بازیادهکده جهانی اطلاق می شود که در آن همگان از حقوق برابر نظیر آزادی بیان ، رشد فکری ، آرمان یکپارچگی ،انجمن های علمی ، فرهنگی و صنعتی با ارشاد مدیران شایسته و رهبران کارآمد آموزشی بر خوردار باشند، به فعالیت های اقتصادی و مبادلات تجاری بپردازند، گفت وگوهای گروهی و جمعی میان آنان بر پایه های منطق ، تناسب اجتماعی گفتار و آموزه های بهداشت روانی استوار باشد، در روابط متقابل از همکاری مثبت و تعامل اثر بخش بهره بگیرند، از آموختن مادام العمر و رشد همه جانبه خویش - در جهانی که فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونی است - لذت ببرند، فراتر از خودخواهی بیندیشند و به دیگر خواهی تمسک جویند.
تغییر در سیاست های آموزش و پرورش زمینه ساز فرایند جهانی شدن همزمان با ورود به قرن بیست و یکم ، نیاز شدیدی به رهبران آموزشی شایسته احساس می شود کـه با هوشیاری و دانش کافی بتوانند شرایط حاکم بر جهان را از لحاظ سیاسی و اقتـصادی درک کـرده ، بـا تشریک مساعی با مردم ، رهبری عاقلانه و مدیریت عالمانه شکافهای موجود را پـر کـرده و از آمـوزش و پرورش به مثابه فرایندی تاثیرگذار در گفت و گوی فرهنگها و ارتباط آنها با رشـته هـای علمـی ، اسـتفاده کنند.
فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره شانزدهم / پاییز١٣٩٠ ٢٠١ ◊ منابع ١- محمد رضا کرمی پور، جهانی شدن در مدیریت و رهبری آموزشی (تهران ، انتشارات سازمان پرورش و برنامه ریزی ، ١٣٨٢)، ص ١٢٣.