خلاصة:
نظم سیاسی موجود در جهان ، برگرفته از عهدنامۀ وستفالیایی و بر مبنای واحدهای مجزای دولت - ملت بنا نهاده شده است . اما از دیدگاه جهان شمول ، کلان نگرو انسان محور اسلام ، مرزهای ایمان و عقیده به جای ملیت و سرزمین در ترسیم خطوط جداکنندة بخش های مختلف جامعۀ بشری مبنا بوده و دارای اصالت است . نظم مورد نظر جهان اسلام در واقع مبین تصویری فراملی از یگانگی امت اسلامی و فراتر از آن همبستگی نوع بشر در سایۀ مبانی و پیوندهای عقیدتی مشترک است که این اصل به طور اصولی در تقابل با بنیان های نظم سیاسی و بین المللی حاکم میباشد. سوالی که در این زمینه مطرح است آنست که در اندیشۀ اسلامی، مبنای تقسیم بندی جامعۀ بشری بر مبنای چه مولفه هایی استوار است و این مبناها چه تاثیری بر رویکرد نظام موجود درج .ا.ا.گذاشته است ؟ در پاسخ به این پرسش ، فرضیۀ اصلی اینست که اسلام به مرزهای عقیدتی توجه داشته ، گوناگونیهای جغرافیایی و سیاسی در جوامع انسانی (قومی، فرهنگی، نژادی) را مانع شکل گیری امت واحده اسلامی نمیداندو چنین دیدگاهی رویکردهای ج .ا.ا.را به عنوان نظامی اسلامی نیز تحت تاثیر قرار داده است . برای اثبات این فرضیه با بررسی دیدگاه های مختلف اندیشمندان اسلامی و رویکرد عملی ج .ا.ا.در طول بیش از سه دهۀ گذشته ، اختلاف دیدگاه امت محور اسلامی با نظم مستقر دنیای امروز مورد بررسی قرار گرفته است .
The ideal order which is based on the unity of Islamic nation is basically opposed to present geographical order that is based on the traditional and westfally order. It seems that basic dishormony of Islam ideological order can be analayzed with westfally، in the following dimension: Isalm concentrates on the ideological borders، the national branch base and the rejecting the national gevernment. Another difference is related to the source of fixing and regulating laws among Action and humaniterain grouping. Islamic global order tries to put away the geographical، national، cultural، racial differences in order to achive some kind of unity and a power in the balance of power. The forth approach is related to a third world for which Iran is supposed to be responsible. to achive the above goals we need to move in a certain direction.Inspite of global challenges with the global order; Iran is trying to actually achive the above factors in the field of international scenes.
ملخص الجهاز:
ازاینرو به نظر میرسد که باید فعالیتهای پژوهشی ویژه تحت عنوان پیشینۀ پژوهش یا مرور ادبیات علمی در دستور کار مراکز پژوهشی و دانشکدهها قرار گیرد.
آنچه این مقاله را از نمونههای مشابه متمایز میکند تاکید بر ضرورت انجام پیشینۀ پژوهش به مثابۀ کار تحقیقی مستقل(نه قسمتی از پژوهشی دیگر مثل یک فصل از پایاننامه یا بخش اولیۀ یک مقاله)و گنجاندن آن در برنامههای پژوهشی واحد(دپارتمان)های علمی و تحقیقاتی است.
تعاریف پیشینۀ پژوهش یا مرور ادبیات علمی عبارت است از مستندسازی،جمعآوری،تلخیص و مقابله انتقادی مطالعات و پژوهشهای انجام شده دربارۀ پرسش اصلی و پرسشهای فرعی یک پژوهش.
هم ازاینرو است که توصیه میشود:در مرور ادبیات؛ پژوهشگر،ادبیات را به پرسش تحقیق خود پیوند بزند و نشان دهد که چگونه دانش موجود در حوزۀ مورد نظر را پشتیبانی میکند یا توسعه میدهد.
این برنامۀ پژوهشی شناسایی مجلات اصلی و فرعی در رشتههای مرتبط،دستهبندی دستاوردها و پژوهشهای آنها و به روز نگه داشتن مرور ادبیات و پیشینۀ پژوهش را دربرمیگیرد.
ساختار پیشینۀ پژوهش باید به گونهای باشد که فنون پژوهشگر برای کشف سیستماتیک اثر مرتبط در حوزههای قابل مقایسه(یعنی پژوهشهای برجسته،مقالههای اصلی)را نشان دهد و تحلیلی متوازن از آن ارائه دهد (toncich,2006:261-262) .
از نظر روششناختی،این امر مستلزم آن است که پژوهشگر به گونهای دقیق و همه جانبه شیوهای را که مردم به وسیله آن،پدیداری خاص را تجربه میکنند،فهم و بازگو کند؛یعنی دریابد مردم چه درکی از آن پدیدار دارند،چگونه آن را توصیف میکنند،چه احساسی درباره آن دارند،چگونه درخصوص آن داوری میکنند،چگونه آن را به یاد میآورند،و چگونه آن را برای خود قابل فهم و درباره آن با دیگران صحبت میکنند.