خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش صفات شخصیتی در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف است. تغییرات ناشی از جهانی شدن، فضایی سرشار از تازگی، پیچیدگی و تغییر را ایجاد کرده که منجر به افزایش تجربه ابهام در جوامع و گروه های مختلف شده است. تحمل ابهام به تمایل فرد برای تفسیر یک موقعیت ابهام برانگیز به عنوان تهدید یا فرصت مربوط می شود. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 340 (202 دختر و 138 پسر) نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونه گیری خوشه ایی تصادفی مرحله ایی انتخاب شده بودند، مقیاس تحمل ابهام و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده ی این است که گشودگی به تجربه به صورت مثبت و روان نژندی به صورت منفی می توانند تحمل ابهام دانشجویان را پیش بینی نماید. نتایج تحلیل واریانس چندگانه اثرات گشودگی به تجربه، روان نژندی و رشته تحصیلی، نشان دهنده اثرات معنادار واریانس گشودگی به تجربه، رشته تحصیلی و تعامل گشودگی/ رشته تحصیلی می باشد. یافته های پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازه ای چندگانه معرفی می نماید که هم تحت تاثیر صفات شخصیتی و هم رشته تحصیلی (شاخصی از محیط بیرونی) قرار می گیرد.
The aim of this study is to survey of the role of personality in tolerance ambiguity in students of different majors. The changes that driven from globalization have been created upward spirals of novelty، complexity and change، that magnifying the experience of ambiguity by communities، groups and members. Ambiguity tolerance refers to the individual، s tendency to interpret an ambiguous situation as a threat or a source of discomfort. Based On this، this study has been examined the role of big five factor personality in predict of tolerance ambiguity in students of different majors. Sample included 340 (202 female and 138 male) students of Persian Gulf University to whom the Tolerance ambiguity scale and Big Five Factor questionnaire were given. The results of inter multiple regression showed that openness to experience positively and neuroticism negatively predict tolerance for ambiguity. The results of multiple analysis of variances of openness، neuroticism and majors، showed that the main effect of openness and majors have significant effect on tolerance of ambiguity. Furthermore، the interaction effect of openness and majors has a significant effect on tolerance of ambiguity in students. According to the finding of this research، the ambiguity tolerance is a complex constructs that influenced by both personality traits and majors (index of environment).