خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین بازاریابی درونی با مشتری گرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعۀ آماری کلیه کارمندانی بودند که در آن اداره کل فعالیت اداری انجام می دهند. از آنجایی که حجم جامۀ آماری کم بود، (95 نفر) نمونۀ آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسش نامۀ بازاریابی درونی و مشتری گرایی بانسال، مندلسون و شارما (2000) در مقیاس لیکرت و پنج گزینه ای استفاده شد. برای اطمینان از روایی پرسش نامه، پرسشنامة نهایی با تأیید و جمع بندی نظرات 12 تن از استادان رشته مدیریت ورزشی تنظیم شد. پایایی پرسش نامه های تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه های بازاریابی درونی و مشتری گرایی به ترتیب (75/0 و 79/0) به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین برخی از ابعاد بازاریابی درونی شامل آموزش، امنیت شغلی، توانمندسازی کارکنان، تسهیم اطلاعات کارکنان و استراتژی؛ با مشتری گرایی ارتباط مثبت ومعنی داری وجود داشت (05/0>P)، و بین برخی دیگر از ابعاد بازاریابی-درونی (پاداش و کاهش فاصله طبقاتی کارکنان) ارتباط معناداری وجود نداشت(05/0
The aim of this research is to determine the relationship between internal marketing and customer orientation General Directorate of Youth and Sport in Esfahan province . Correlation method was applied to the form of field and the goal was accomplished . Statistical population was all employees of the General Department of Sport and Youth of Esfahan. Since the population was small (N = 95) samples were considered statistically equal with statistical population. Two questionnaires to collect data on internal marketing and customer orientation Bansal , Mendelson and Sharma ( 2000) and the five -choice Likert scale was used. To ensure validity, the final questionnaire with approval and concluding comments of 12 professors in sports management were set. The research questionnaire using Cronbach's alpha coefficient for internal marketing and customer orientation questionnaire were ( 0.75 and 0.79) , respectively. For data analysis, descriptive and inferential statistical methods ( Pearson and Spearman correlation coefficients and regression ) were used. The results showed that , among some of the dimensions of internal marketing including education, job security , employee empowerment , and employee information sharing strategies with customer oriented positive and significant correlation was found (p<0/05), and among some of the dimensions of internal marketing ( compensation of employees and reducing the gap ) , there was no significant correlation (p>0/05). Also , in terms of marketing strategy within a factor Beta (0.402) than empowering employees by a factor of (0. 357) , job security a factor of (0. 350) , staff training by a factor of (0.298) , sharing of staff by a factor of (0. 291 ) was a better predictor of customer oriented staff of youth and Sport in Isfahan Province.