خلاصة:
موضوع پیش رو در واقع عنوان پروهش میدانی بوده است که در حدود یک دهه گذشته، بیش از 30 مقبره در استان مازندران را مورد بررسی قرار داده و هدف اصلی آن، علاوه بر مطالعات تطبیقی، رسیدن به مبانی نظری مناسب برای حفاظت و مرمت مقابر مازندران بوده است. نگارنده پس از بررسی، برداشت و مستندسازی این آثار به نکات قابل توجهی رسیده است که می تواند در حفاظت و مرمت این آثار راهگشا بوده که به عنوان راهکار در این گزارش آمده است. این بناها در گستره جغرافیایی غرب تا شرق مازندران و درحوزههای اقلیمی کوهستانی، جنگلی و جلگهای قراردارند و به بخشی از تاریخ سیاسی و مذهبی منطقه به ویژه قرن 8 و 9 هجری قمری اشاره دارند که در اسناد مختلف به صورت کلی نام و نشانی از آنها برده شده است.
بسیاری از این آرامگاهها، مدفن و مشهد امامزادگان هستند. اهالی منطقه علاوه بر مقابر امامزادگان و سادات مرعشی، آرامگاههای بسیاری برای نیاکان خویش ساختند که برخی از آنها تاکنون برجای ماندهاست. با آمدن صفویان و رشد مذهب تشیع، معماری تدفینی ایران به مقامهای مذهبی اختصاص یافت و ساخت مقابر فرمانروایان جای خود را به ساخت مقابر مذهبی و مقدس داد. قجرها در این زمینه به بازسازی، مرمت و توسعه برخی مقابر و آرامگاهها در مازندران پرداختند و الحاق معروف مستطیل شکل1 را به مقابر قرن 8 و 9 هجری قمری اضافه نمودند و در سالهای پس از قاجار (دوران پهلوی) مرمت و توسعه مقابر و آرامگاهها در این منطقه بدون معماری خاصی ادامه یافت.
بنایی مانند مقبره شمس آل رسول آمل نمونه برجستهای از صدها مورد مقبره شناخته شده در این مناطق است. این بنا در اراضی گنبدبن آمل2 قرار گرفته و بسان سایر مقابر منطقه در اثر عوامل اقلیمی و انسانی دچار آسیبهای فراوانی شده و تحت حفاظت و مرمت قرار گرفته است. رسیدن به مبانی نظری واحد برای رسیدن به تعادل پویا در این نوع مقابر، بخشی از نتایج مورد اشاره در این مقاله است.
The subject of this paper is the title of a field research which has studied more than 30 tombs during past decade. The main aim of this paper is comparative study and also achieving to a proper theory of conservation and restoration for tombs in Tabarestan. Research team found out important result after many research and documentation. These results can be practical in conservation and restoration of such relics. These buildings are located in vastness of west to east of Tabarestan region (today، Mazandaran province)، in a mountain and forestial climate. These structures belong to the political and religious history of the region، especially 14th and 15th century (8th and 9th Hejryghamary). The names of these buildings have been mentioned in different documents. Many of them are tombs of descendants of Shia Islamic Imams. Local people also have built other tombs for their own ancestors some of which have survived. In Safavid dynasty، Shia spread out through the country and tomb architecture became specifically related to religious figures. In this time many tombs were built for leaders، instead of religious tombs. In Qajar dynasty many of these tombs in Mazandaran were renovated، rehabilitated and extended in size. After Qajar dynasty، and in Pahlavi dynasty، renovation and rehabilitation of such structure continued without following any specific architectural method. Shams-E all-E Rasoul in Amoul city is a unique sample of such structures in mentioned region. This structure is located in Amoul city Gonbadein territory. Similar to other tomb structures، the mentioned tomb is a subject of natural and human damages and has undergone some renovation. Finding a unity theory in order to achieving a lively balance in such tombs are a part of results in this paper.