خلاصة:
هویت اجتماعی بیش از هر گروهی برای جوانان بهدلیل اینکه این مرحله از زندگی، مرحله تکوین هویت مستقل و استقلالیابی می باشد، مسئلهساز است. در این زمینه یکی از پدیدههای انکار نشدنی در جهان و از جمله کشور ما، گسترش روزافزون کاربرد کامپیوتر از سوی جوانان است. به نظر می رسد که گسترش فناوریهای اطلاعاتی ارتباطی و شبکه های ماهوارهای، گسترش راههای ارتباطی و رشد کافینتها و کلوپهای مختلف در منطقه و رشد شهرنشینی از پدیدههای اخیری هستند که به تغییرات عمدهای در ارزشها و نگرشها و شیوههای زندگی افراد منجر گشته و تغییرات هویتی، بهویژه برای جوانان شهرنشین این منطقه ایجاد کرده باشد. این تحقیق با این فرض که اینترنت بر تمام ابعاد هویتی جوانان تأثیرگذار است، سعی در بررسی و شناخت این موضوع دارد. روش تحقیق پیمایش و ابزار استفاده شده پرسشنامه بوده که جهت مطالعه جوانان پسر بین 15 تا 29 سال شهر خلخال، بوسیله فرمول کوکران حجم نمونه ای به میزان 364 نفر با توجه به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات بدست آمده در سطح آمار استنباطی(آزمون فرضیات) با توجه به آماره های متناسب پارامتریک و ناپارامتریک صورت پذیرفته است. یافته ها نشان می دهد میزان استفاده از اینترنت بر ابعاد هویتی(هویت فردی، هویت گروهی، هویت ملی و هویت خانوادگی) اثر می گذارد و تنها اثر معنی داری بر هویت دینی ندارد. همچنین پایگاه اجتماعی و اقتصادی استفاده کنندگان از اینترنت بر هویت فردی، هویت خانوادگی اثر می گذارد و بالا رفتن پایگاه موجب بالارفتن حس تعلقات فردی و خانوادگی می شود و بالعکس بالا رفتن پایگاه موجب پایین آمدن تعلقات دینی و جنسیتی می شود. نتایج کلی این تحقیق نشان می دهد استفاده از اینترنت تعلقات فردی (هویت فردی) جوانان را تقویت می کند و در مقابل تعلقات جمعی(هویت خانوادگی، گروهی و ملی) را تضعیف می کند و این امر به منزله یک مسأله اجتماعی است که زمینه ساز بحران هویتی جوانان می شود.
ملخص الجهاز:
با کمک آزمون t مستقل میتوان گفت میانگین هویت فردی جوانان آیا بین افرادی که از اینترنت استفاده میکنند اختلاف معنیداری وجود دارد یا خیر؟ جدول ٢: بررسی رابطه متغیر استفاده از اینترنت و هویت فردی جوانان متغیر اول متغیر دوم تعداد ضریب اتا استفاده از اینترنت هویت فردی جوانان 364 0/452 با توجه به جدول شماره ٣ مشاهده میشود میانگین متغیر هویت فردی برای افرادی که از اینترنت استفاده میکنند برابر ٣/١ و برای افرادی که از اینترنت استفاده نمیکنند برابر ٢/٦٨ است .
با کمک آزمون t مستقل میتوان گفت میانگین هویت گروهی جوانان آیا بین افرادی که از اینترنت استفاده میکنند اختلاف معنیداری وجود دارد یا خیر؟ جدول ٥: بررسی رابطه متغیر استفاده از اینترنت و هویت گروهی جوانان متغیر اول متغیر دوم تعداد ضریب اتا استفاده از اینترنت هویت گروهی جوانان 364 0/816 با توجه به جدول شماره ٦ مشاهده میشود میانگین متغیر هویت گروهی برای افرادی که از اینترنت استفاده میکنند برابر ٢/٣٣ و برای افرادی که از اینترنت استفاده نمیکنند برابر ٣/٤٦ است .
با کمک آزمون t مستقل میتوان گفت میانگین هویت ملی جوانان آیا بین افرادی که از اینترنت استفاده میکنند اختلاف معنیداری وجود دارد یا خیر؟ جدول ١١: بررسی رابطه متغیر استفاده از اینترنت و هویت ملی جوانان متغیر اول متغیر دوم تعداد ضریب همبستگی استفاده از اینترنت هویت ملی جوانان 364 0/664 با توجه به جدول شماره ١٢ مشاهده میشود میانگین متغیر هویت ملی برای افرادی که از اینترنت استفاده میکنند برابر ٢/٦٨ و برای افرادی که از اینترنت استفاده نمیکنند برابر ٣/٢٨ است .