خلاصة:
به منظور اشتغال پذیر کردن دانش آموختگان کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با یک اقدام مبتکرانه، نظریه یادگیری «خدمت محور» را برای اولین بار در درس عملیات کشاورزی به کار گرفت. این مطالعه کیفی بر مبنای روش اقدام پژوهی، با هدف معرفی روش یادگیری خدمت محور شکل گرفت. چهارده نفر از دانشجویانی که درس عملیات کشاورزی را در نیمسال دوم 89-90 انتخاب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. نتایج نشان داد که روش یادگیری خدمت محور، موجب شکل گیری نگرش مثبت در دانشجویان، تلفیق تئوری و عمل، توسعه مهارت های ارتباطی و حرفه ای و نیز افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی، تفکرمداری و توانمند سازی دانشجویان شده است. همچنین نظرات ارائه شده توسط کارفرما نشان داد که آنان نیز از اینکه گلخانه بیمارستان بیستون احیاء و راه اندازی شده است بسیار خرسند و رضایتمند هستند. نتایج این مطالعه می تواند دستاوردهایی برای نظام آموزش عالی کشاورزی در کشور به دنبال داشته باشد؛ بدین صورت که یادگیری خدمت محور می تواند به عنوان یک روش یادگیری تجربی در سایر دانشکده های کشاورزی به کار گرفته شود.
Due to make the agricultural graduates of agriculture collegue، employable at Razi University in an innovative approach، introducing service learning approach as an alternative was used. For a one credit hour course during spring semester 89-90 by fourteen students volunteered to participate in service learning project. This study used action research as a qualitative research paradigm to follow up on the service learning project. Results revealed that students gained positive attitude towards service learning project. The opportunity to gain handson experience، improved communication skills، civic responsibility، and empowerment were among the educational implications for students. The employer who received the service learning project was satisfied with the outcome. Result of this study has implications for higher agricultural education system. Service learning project used in this study can be replicated in other colleges of agriculture throughout the country.
ملخص الجهاز:
يادگيري خدمت محور: رويکردي نوين در نظام آموزش عالي کشاورزي Service Learning: An Innovative Approach in Agricultural Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/١٢/٠٦ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٣/٠٥/١٠ فرحناز رستمي * کيومرث زرافشاني ** شهپر گراوندي *** به منظور اشتغال پـذير کـردن دانـش آموختگـان کشاورزي، دانشکدة کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشـاه با يک اقدام مبتکرانه ، نظريه يادگيري "خدمت محور" را براي اولين بـار در درس عمليـات کشـاورزي بـه کـار گرفت .
نتايج اين مطالعه ميتوانـد دسـتاوردهايي بـراي نظام آموزش عالي کشاورزي در کشور به دنبـال داشـته باشد؛ بدين صورت که يادگيري خدمت محور ميتوانـد بــه عنــوان يــک روش يــادگيري تجربــي در ســاير دانشکده هاي کشاورزي به کار گرفته شود.
سير تکاملي رشته ترويج و آموزش کشاورزي که همواره بـه عنـوان يک علم بين رشته اي قلمداد ميشود، نشان ميدهد که تـرويج و آمـوزش کشـاورزي، همواره از نظريه هاي ياددهي - يادگيري که در ساير رشـته هـاي علـوم تربيتـي مطـرح هستند، غافل نبوده است ؛ به عنوان مثال ، ديدگاه هاي جان ديويي، کرت لوين و ديويـد کلب رويکردهاي متفاوتي را براي آمـوزش کشـاورزي رقـم زده انـد.
اگر چه صاحب نظران آموزش کشـاورزي مـدل هـاي متفاوتي براي اجراي يادگيري خدمت محور ارائه داده اند ( استفسون و همکاران ، ٢٠١٢ )، اما ساده ترين مدل از سوي ليک و جونز (٢٠٠٨) ارائه شده است (نگاره ١).