خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری در افزایش ادراک کنترل اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اجرا شد. این مطالعه از نوع پیش آزمون- پس آزمون دوگروهی بود. نمونه پژوهش شامل 32 نفر از دختران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود که براساس ملاک های راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی واجد تشخیص اختلال اضطراب فراگیر بودند. افراد گروه نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. درمان شامل 18 جلسه 90 دقیقه ای بود که به صورت یک جلسه در هفته، و بر مبنای درمان شناختی - رفتاری بر روی گروه آزمایش انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که درمان شناختی - رفتاری در افزایش ادراک کنترل هیجان و استرس به طور معناداری موثرتر از عدم دریافت درمان است. این درحالی است که درمان مذکور در مقایسه با گروه کنترل، اثربخشی معناداری در افزایش ادراک کنترل تهدید کودکان نداشت. درمان شناختی - رفتاری با مجموعه راهبردهای شناختی و رفتاری خود، قادر به افزایش ادراک کنترل هیجان و استرس در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است. با وجود این توجه ویژه بر افزایش ادراک کنترل تهدید، می تواند به عنوان درمانی موثرتر در درمان این کودکان تلقی شود.
ملخص الجهاز:
Borkovec & Inz GAD، به دلیل پردازش اطلاعات هیجانی ناکارآمد و اجتناب هیجانی ،به نظم دهی به هیجانـات خود قادر نیستند (هاپرت و آلی ١، ٢٠٠٤)، که این امر به افزایش مشکلات بـین فـردی در ایـن افراد منجرمی شود.
لذا با توجه بـه شـیوع بـالای اخـتلال مورد نظر در ایران (قمری گیوی ، ابوالقاسمی وفلاح زاده، ١٣٨٨) و پـژوهش انـدک در زمینـة بررسی اثربخشی درمان شناختی -رفتاری درافزایش ادراک کنترل اضطراب دختران مبـتلا بـه اختلال اضطراب فراگیر، پژوهش های بیش تردر این موردلازم و ضروری به نظرمی رسـد.
بـه همین دلیل پژوهش حاضر با هدفپاسخ گویی به این سؤال مطرح شـده اسـت کـه آیـا گـروه درمانی شناختی -رفتاری درافزایش ادراک کنترل اضطراب دختران مبـتلا بـه GAD بـه طـور معناداری مؤثرتر ازگروه کنترل است یا خیر؟ به عبارت دیگر، آیا بـین گـروه آزمـایش (گـروه درمانی شناختی -رفتاری ) در مقایسه با گروه کنترل (عـدم دریافـت درمـان) در ادراک کنتـرل هیجان، استرس و تهدید، در دختران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیـر، تفـاوت معنـادار وجـود دارد یا خیر؟ 1.
Bogels & Brechman-Toussaint این نشانه هایی از اضطراب در این افراد باقی مانده است و به نظر می رسد تنهـا پـس از حـذف نشانه های باقی مانده است که سوگیری توجه نسبت به تهدید کـاهش و ادراک کنتـرل افـزایش می یابد.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, 283–290.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, 283–290.