خلاصة:
جامعهشناسی تاریخی در روابط بینالملل محمل مناسبی جهت تمرکز بر مقولۀ تاریخ است. از این نظر دیدگاه مذکور ضعفهای چشمانداز خردگرا را در این زمینه پرمیکند. از سوی دیگر، پیشرفتی در رویکرد چشمانداز تأملگرا نسبت به تاریخ محسوب میشود. در واقع، در ادامۀ چرخش اجتماعی، میتوان از چرخش تاریخی در دانش روابط بینالملل صحبت به میان آورد. بدین اعتبار دیدگاه جامعهشناسی تاریخی در قالب بازاندیشی چرخش تاریخی، دلالتهای مفیدی عرضه میکند. نویسنده در این جهت و با نگاهی تحلیلی به تاریخ، که بازتابدهندۀ وجوه معرفتشناختی و روششناختی است، چهار زمینۀ مناسبات الگومند، رویدادهای داخلی/ خارجی، تأثیرات کارگزار/ ساختار، و تبیین روایی را طرحریزی میکند و از این رهگذر چگونگی بهرهمندی رشتۀ روابط بینالملل را از چرخش تاریخی به تصویر میکشد.
Historical sociology in International Relations (HSIT) is a sufficient vehicle which one can focus on history. This view can overcome deficiencies of the rationalist perspective، and in other hand، could be considered as a progressive phase in the reflectivist perspective to history in the IR. By continuing social turn، indeed، one can see the historical turn in the IR. In this context، HSIR can provide useful implications for re-imagining historical turn. In this article، recalling history and reflecting epistemological and methodological modes، I focus on the four fields، including patterned relations، internal/external dynamics، agent/ structure effects، narrative explanation، and therefore re-imagine historical turn in the IR، based on the historical sociology.
ملخص الجهاز:
در این میان ، اشرودر بادر نظرگرفتن تناسب بالقوه میان تاریخ بـین الملـل و نظریـۀ روابـط بین الملل در جهت استفاده از مواد خام و یافته های این دو حوزه توسـط یکـدیگر ,Schroeder) ٧٠ :١٩٩٧)، هابسن با انتقاد از غیرتاریخی بودن جریان اصلی روابط بین الملـل :٢٠٠٧ ,Hobson) ٤١٥)،و المن ها با فاقد معنا دانستن رشتۀ روابط بـین الملـل بـدون تـاریخ و چـرخش تـاریخی (٦٠-٣٥٩ ,٢٠٠٨ ,Elman and Elman)، این دستاورد فکری را یادآوری می کنندکـه تفکیکـی میـان نظریۀ بسترمند ١-که تابع روایت فراگیر مورخ است -و نظریۀ فراگیـر٢- کـه تـابع بایـسته هـای نظری نظریه پرداز است - وجود ندارد (٣٥٦ :٢٠٠٧ ,Lawson).
در میان نظریه های مختلف روابط بین الملل ، جامعه شناسی تاریخی به گونه ای بسنده بر مقولۀ تاریخ تمرکز کرده است .
در واقع ، میتوان چنین استدلال کرد که جامعه شناسی تاریخی در روابط بین الملل کل هستی شناختی منطبق بر تاریخ جهانی- بدون تمایز تاریخ غرب از غیرغرب ، برخلاف سنت دانش پژوهی غربی- است که البته می توان در خلال تحلیل در این بستربه فرایندهای جامعه شناختی یا اجتماعی نیز معطوف شد.
در این زمینه و با توجه با پذیرش نگرة تحلیلی به تاریخ که مبتنی بر پویشی معرفت شناختی و روش شناختی جهت شناخت رویدادهای گذشته و فهم تاریخی است ، نویسنده چهار مقولۀ تحلیلی را در ذیل جامعه شناسی تاریخی در روابط بین الملل ارائه کرد.
(2010), "Historical Sociology, International Relations and Connected Histories ".
(1997), "History and International Relations Theory: Not Use or Abuse, but Fit or Misfit".