خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با گرانباری شغلی و تعهد سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ به تعداد ٤٨٠٥ نفر بود که از میان آن ها ٣٥٥ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه استرس شغلی دیویس و همکاران ، گرانباری شغلی اسپکتور و جکس و پرسشنامه تعهد سازمانی سیلیپ بود. تجزیه و تحلیل داده ها، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ) انجام شد. یافته ها نشان داد که استرس شغلی با گرانباری شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. از سوی دیگر، بین استرس شغلی با ابعاد تعهد سازمانی شامل تعده به مدرسه ، تدهع به کارهای آموزشی، تدهع به شغل معیمل و تدهع گروهی رابطه منفی و معنادار وجود دارد؛ همچنین گرانباری شغلی با بعد تعهد به شغل معلمی رابطه منفی و معنادار دارد؛ علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای مورد بررسی ، متغیرهای تعهد به مدرسه ، گرانباری شغلی و تعهد به کارهای آموزشی ، پیش بینی کننده های معنی داری برای استرس شغلی در معلمان مورد مطالعه هستند.
ملخص الجهاز:
از سوی دیگر، بین استرس شغلی با ابعاد تعهد سازمانی شامل تعده به مدرسه ، تدهع به کارهای آموزشی، تدهع به شغل معیمل و تدهع گروهی رابطه منفی و معنادار وجود دارد؛ همچنین گرانباری شغلی با بعد تعهد به شغل معلمی رابطه منفی و معنادار دارد؛ علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای مورد بررسی ، متغیرهای تعهد به مدرسه ، گرانباری شغلی و تعهد به کارهای آموزشی ، پیش بینی کننده های معنی داری برای استرس شغلی در معلمان مورد مطالعه هستند.
1 -Jana 2- quantitative workload 3- Spector 4-Spector & Jex 5 -Organizational commitment 6 - Khanka در این تحقیق مولفه های تعهد سازمانی براساس نظریه سیلیپ (٢٠٠٢) انتخاب شده است .
سرسختی روانشناختی و گرانباری نقش و دو بعد سرسختی روانشناختی (کنترل و تعهد) قادر 1- Dick & Wagner 2 - Chuan, Shen, Cheng, Tsai, Lee & Guo 3-Lambert, Hogan & Griffin 4-Ali &Kakakhel به پیش بینی تغییرات استرس شغلی بودند.
٢- بین گرانباری شغلی با ابعاد تعهد سازمانی (تعهد به مدرسه ، تعهد به کارهای آموزشی ، تعهد به شغل معلمی و تعهد گروهی) معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
٣- بین استرس شغلی با ابعاد تعهد سازمانی (تعهد به مدرسه ، تعهد به کارهای آموزشی ، تعهد به شغل معلمی و تعهد گروهی ) معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
نتایج فرضیه سوم پژوهش نشان داد بین استرس شغلی و ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد به مدرسه ، تعهد به کارهای آموزشی ، تعهد به شغل معلمی و تعهد گروهی رابطه منفی و معناداری وجود دارد.